TÅRENE KOMMER: Mye følelser når Unni Wlhelmsen synger «Farmors hus», og det er ikke bare Wenche som feller ei tåre. Alle foto: TV 2Vis mer

Anmeldelse: Unni og Henning fikk fram tårene hos Wenche

Vi anmeldte TV 2s «Hver gang vi møtes» låt for låt.

Trykk F5 for å oppdatere.

HEDERSGJEST: Wenche Myhre er hedersgjest i kveldens «Hver gang vi møtes».
HEDERSGJEST: Wenche Myhre er hedersgjest i kveldens «Hver gang vi møtes». Vis mer

TV: Wenche Myhre (68), som gjerne omtales som Norges første popstjerne, var hedersgjest i det andre programmet i årets «Hver gang vi møtes» på TV 2. Hun skriver ikke låter sjøl, så her ble det seks tolkninger av låter Wenche har sunget gjennom en uvanlig lang karriere. Dette mener Dagbladets anmelder om tolkningene:

PÅ RETT VEI: Eva Weel Skram løfter seg fra premiereprogrammet og tolker Die Wenche på norsk.
PÅ RETT VEI: Eva Weel Skram løfter seg fra premiereprogrammet og tolker Die Wenche på norsk. Vis mer

Ravi: «La meg være ung» (Arne Bendiksen)
Dette er ikke en tolkning, men en radbrekking av en låt Wenche spilte inn da hun var 17 år, og som ble nummer tre i Melodi Grand Prix i 1964. Det er riktignok en del av dette tv-konseptet at låtene kan vris på og fornyes, men Ravis versjon mangler helt den ungdommeligheten og troskyldigheten som kjennetegner originalen. Det blir veldig mye «Yeah, yeah, yeah yeah, yeah», for å si det sånn, og den blir fremmed og fjern. Ravi har forandret teksten til det ugjenkjennelige og i en mer humoristisk retning, og har også lagt inn tittellinja fra Einar Roses humorvariant, «La meg være tung». Jeg foretrekker sistnevntes versjon.

SÅRT: Henning Kvitnes gjorde en sterk versjon av «Kanskje gud förlåter».
SÅRT: Henning Kvitnes gjorde en sterk versjon av «Kanskje gud förlåter». Vis mer

Eva Weel Skram: «Er hat ein knall rotes gummiboot» (Bobby Schmidt & Hans Brudke)
Enten er det flaks eller god regi: Wenche snakker om denne låten, og vips, så fyker Eva opp og tar akkurat den. På norsk! Hun slår tilbake etter det første programmet, der hun ikke traff helt. Her har hun lagd en norsk versjon av en tysk slager (ja, det het det da Wenche var ung), og døpt den om til «Han har en knall rosa gummibåt». Til tross for at hun vanligvis synger på engelsk, er hun atskillig mer bekvem her enn sist. Stilen er enda mer rocka enn hun er vant til, med tøff gitar i bunnen fra særlig Truls Hval, mens låten avsluttes i en slags tysk ompastil. Er vi på oktoberfest i januar? Eva slipper seg mer løs nå, og er virkelig på rett vei.

FØRSTEMANN UT: Ravi åpner kveldens «Hver hang vi møtes» med en svak versjon av «La meg være ung», eller var det «La meg være tung»?
FØRSTEMANN UT: Ravi åpner kveldens «Hver hang vi møtes» med en svak versjon av «La meg være ung», eller var det «La meg være tung»? Vis mer

Unni Wilhelmsen: «Farmors hus» (Arne Schulze / Jan Eggum)
Her er det mye følelser! Denne er ikke blant Wenches mest kjente, og hun sier sjøl at hun aldri har sunget den på konserter. Den er rett og slett for sår og betyr for mye for henne. Unni har tatt ned tempo og komp og leverer den som ei enkel, countryinspirert vise - uten store fakter, nedtonet og med flott gitarspill. Dette er Unnis spesialøvelse, og hun overstråler Wenche. Hun treffer en nerve, tar ut det beste i sangen, får fram sårbarheten og er ansvarlig for årets første skikkelige grineseanse.

ROCKA: Jørn Hoel lagde en rocka versjon av Wenche-hiten «66 år» som ble i overkant masete.
ROCKA: Jørn Hoel lagde en rocka versjon av Wenche-hiten «66 år» som ble i overkant masete. Vis mer

Jørn Hoel: «66 år» (Udo Jürgens / Wolfgang Hofer / Ole Paus)
Ble det litt overtenning her, Jørn? Du virker nesten litt sint, og det er vel ikke meninga? Jørn gjør en rocka vri på en av Wenches mest populære låter, og det fungerer ganske dårlig. Det blir mest skrik og skrål, og jeg venter fortsatt på at Jørn skal få vist sin beste side: Førsteelskeren som elsker i snø osv. Det pumpes på med mye gitar, nyansene i låta blir borte, den mangler dynamikk og framføringa blir bare masete. Men Wenche ser ut til å like det, da.

VI LEVER: Admiral P avsluttet med en av Wenche Myhres mest populære låter - i reggae-takt.
VI LEVER: Admiral P avsluttet med en av Wenche Myhres mest populære låter - i reggae-takt. Vis mer

Henning Kvitnes: «Kanskje gud förlåter» (Angel Galetto og Miguel Angel Valenzuela / Hans Gilbert Marklund)
Så betimelig å ta denne, etter Wenches sterke historier om livets prøvelser. Den er heller ikke blant hennes mest kjente. Også denne ser ut til å bety mye for Wenche, som har kjent på dette å bli dratt mellom artiskarrieren og morsrollen. Det føles veldig nært, og det enkle, musikalske følget, der Marie Klåpbakkens fele er viktig, gjør at sårheten i den gode teksten kommer godt fram. Henning overvinner en litt småstiv start, og formidler den med mye varme. «Nå traff du meg», sier en rørt Wenche. Nok et eksempel på at det enkle kan være det beste.

Admiral P: «Vi lever» (Salvatore Cutugno/ Pierre Delanoe & Michel Sarduo/ Jan Eggum)
Henning fikk fram tårene hos Wenche, og så forteller hun om kreftdiagnosen. «Vi lever» en derfor en meget passende avslutning. Admiral P kaller konsekvent Wenche «dronninga», og han har valgt en låt som er blant hennes mest spilte - til tross for at den opprinnelig var ei b-side på en singel! Admiralen har foreløpig holdt seg innafor sitt musikalske univers, og det blir kanskje litt for trygt og lettvint. Det er dessuten ganske rart å høre denne som en partylåt i rap/reggae-format. Det tar litt av brodden i den, men det må innrømmes at den kler det på en avvæpnende måte. Samtidig kan låten høres som en feiring av en fantastisk vert som i kveld har gitt av seg sjøl til en sekser på terningen. For ei dame!

Neste lørdag er det Henning Kvitnes som er hedersgjest.