Anmeldelse: «Ut av skapet» bryter ned fordommer og barrierer

Mandag 22. august kl. 22:30
Beskrivelse:

Dokuserie i seks deler der fem ungdommer skal fortelle en nær relasjon om sin homofile legning.

Kanal:

NRK

Basert på casene i de tre første episodene er den største hindringen egen skamfølelse og frykt for avvisning hos de nærmeste.

De fem ungdommene skal bo sammen i et kollektiv i Oslo for å bli bedre kjent, og i hver episode sendes én av dem avgårde for å møte den de skal komme ut til. I tillegg får vi kollektivhygge, samtaler, faktabolker, og utflukter til profilerte homofile eller miljøer der det å være homofil er en ekstra utfordring (en fotballspiller forteller oss at det ikke finnes én åpent homofil spiller i Tippeligaen).

Grunnleggende sympatisk

«Ut av skapet» er et grunnleggende sympatisk program, både i hensikt og utførelse, og det er ingen skurker her. Uten å spoile for mye: Det er litt rørende hvordan ungdommene frykter avsløringen vil sjokkere de pårørende, mens mødre, fedre og besteforeldre gjennomgående kan fortelle at joda, de har nok skjønt dette her for en stund siden. Våre nærmeste kjenner oss ofte bedre enn vi selv gjør.

Litt for rosenrødt?

Det er deilig at dette ikke gjøres til spekulativ konflikt-tv og sosialpornografi, men man kan likevel spørre seg om serien gir et litt for rosenrødt bilde av det å stå fram. Burde man hatt stemmer som viser at dette ikke alltid ender i noen tårer og en lang klem? At man noen ganger må bryte med miljøer eller familie, gi avkall på noe for å kunne være den man er fullt ut? Hadde man vært tjent med å høre hvordan de homofobe tenker, eller se pårørende som takler dette hakket mindre forbilledlig enn eksemplene vi får her, noen som viser at det er greit å føle ambivalens og ikke være verdensmester i forståelsesfullhet fra første sekund?

Og forhåpentlig vil denne sesongen gjøre det lettere å finne noen caser med minoritetsbakgrunn neste gang.

Lærebokeksempel

Alt dette til side, programmets store styrke er hvordan vi blir kjent med fem helt vanlige, kledelig keitete ungdommer, som altfor lenge har båret på en hemmelighet de føler de har måttet holde skjult for omverdenen.

Normaliteten deres er den beste motgiften mot å annerledesstemple homofile, og særegenheten deres mot å redusere dem til en legning. Dette er innlevelse som folkeopplysning, andre i samme situasjon får se at de ikke er alene og at det å komme ut av skapet ikke er umulig, trangsynte får se at homofile er akkurat som alle andre, og pårørende får et lærebokeksempel på hvordan man møter noen som kommer ut.

«Ut av skapet» bryter ned fordommer via empati, og barrierer via foregangseksempler.

Anmeldelsen er basert på de tre første episodene.