Anmeldelse: «Villmark 2»

«Villmark 2» er visuelt intelligent, men langt mindre smart hva gjelder plott og tematikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: I kraft av å være den eneste arenaen hvor blakke filmskapere fra små språkområder har en reell sjanse til å konkurrere med de store amerikanske studioene, er grøsseren vår tids mest demokratiske filmsjanger. Så lenge man har et lettfattelig plott, en håndfull brå gys og et par bilder som etser seg fast i den kollektive hukommelsen, kan man nå svært langt på selv et minimalt budsjett. Og det er nettopp denne innsikten som har ført til at vi nå er inne i en historisk traurig epoke av skrekkfilmhistorien.

Hittegodsskrekk Dette skyldes hovedsakelig at de amerikanske studioene har lagt sin elsk på den såkalte «found footage»-skrekkfilmen, en sjanger som kjennetegnes av små budsjetter, ukjente skuespillere og en uforholdsmessig høy avkastning. På sitt beste resulterer denne tilnærmingen i nyskapende lavbudsjettsfilmer som klassikeren «The Blair Witch Project» og Leo Gabriadzes «Unfriended», som i disse dager kan sees på (frustrerende få) norske kinoer.

I hovedsak befinner disse produksjonene seg imidlertid et sted mellom det forglemmelige («Paranormal Activity»-serien, «As Above, So Below») og filmer som gjør en direkte trist på filmkunstens vegne («Sinister 2», «The Gallows»), og ettersom de er så like i struktur og estetikk, har de en tendens til å gli over i hverandre. Selv om Pål Øies «Villmark 2» både har flere kjente skuespillere (Anders Baasmo Christiansen, Ellen Dorrit Petersen) og langt høyere budsjett enn den gjennomsnittlige found footage-produksjon, er den også en film som tar opp i seg flere av sjangerens virkemidler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.