Anmeldelse: «We Are Your Friends»

Et forvirret og forvirrende DJ-drama.

FILM: Fallet på de kinesiske børsene denne uka er et godt eksempel på den økonomiske usikkerheten som i dag møter unge mennesker som skal ut i arbeidslivet. En utdannelse er ikke lenger ensbetydende med jobb, og uansett hvor hardt man arbeider finnes det alltid en sjanse for at jobben kan bli outsourcet til noen som er villig til å gjøre den billigere. Spørsmålet er om man skal følge drømmen eller fornuften.

DJ-drømmer Dette er problemstillingen som volder Cole (Zac Efron) hodebry i «We Are Your Friends», som innledningsvis synes å postulere at løsningen på den amerikanske økonomiens utfordringer er at den oppvoksende generasjon dropper college, studielån og utakknemlige lavlønnsyrker for å satse på en karriere som DJ. Men før svakhetene i de samfunnsøkonomiske analysene virkelig blir sjenerende, har filmen kastet seg ut i tematikk den har langt bedre forutsetninger for å håndtere — som vennskap, kjærlighet og kåtskap blant unge californiere.

Sammen med kompisene Ollie, Squirrel og Mason jobber Cole på en nattklubb utenfor Los Angeles, og mens de andre er fornøyde med å feste, har Cole ambisjoner om å slå gjennom som DJ. Når han treffer stjerne-DJ-en James, ser det ut til at gjennombruddet er like rundt hjørnet — helt til Cole forelsker seg i James' kombinerte kjæreste og assistent.

DJ-filosofi «We Are Your Friends» er både forvirret og forvirrende, og kan best beskrives som en American Apparel-versjon av «Entourage» — altså usmakelig og overfladisk, men tidvis også estetisk tiltalende. Det sier seg nærmest selv at dette er en dum film, men et vektigere ankepunkt er at den i sitt forsøk på å fange tidsånden blant den første generasjonen av amerikanere som virkelig har omfavnet elektronisk dansemusikk i stor skala, henter både tittel og ledemotiv fra en ti år gammel fransk housesingel.

Overraskelsen er derfor ikke stor når det til slutt viser at «We Are Your Friends» aldri handlet om arbeidsliv og økonomi i det hele tatt, men viktigheten av å være seg selv og andre seinkapitalistiske kardinaldyder.