Anmeldelse: Wenche tok med kjæresten - og rørte alle

Vi anmeldte TV 2s «Hver gang vi møtes» låt for låt.

TV: Henning Kvitnes er hedersgjest i det tredje programmet i årets «Hver gang vi møtes» på TV 2. Rockeren fra Halden har en nesten 40 år lang karriere bak seg som sanger og låtskriver i band eller som soloartist. Dette mener Dagbladets anmelder om tolkningene av låtene hans:

Unni Wilhelmsen: «Siste reis» (Kvitnes)
Unni har ennå ikke tråkket feil. Hun har skrevet om teksten helt og fått den til å handle om seg sjøl - og får ekstrapoeng for en fin og ærlig oppsummering av artistlivet så langt! Etter en forsiktig start, trøkker hun til. Det er blitt en flott kombinasjon av drikkevise og shanty som sikkert klinger ekstra godt på den viden kjente puben i Halden med samme navn som visa.

BLE HEDRET: Henning Kvitnes var hedersgjest i kveldens «Hver gang vi møtes». Alle foto: TV 2
BLE HEDRET: Henning Kvitnes var hedersgjest i kveldens «Hver gang vi møtes». Alle foto: TV 2 Vis mer

Jørn Hoel: «Na na na....i himmelen inn» (Kvitnes)
Jørn Hoel nærmer seg komfortsonen her, men er ikke i land ennå. Henning er etter eget utsagn ingen danser, og Jørn er også  småkeitete når han skal ta noe som likner på dansesteg. Men musikken snakker. Med det afrikanske innslaget har Jørn lagd en versjon av denne låten som minner om hans 30 år gamle Grand Prix-sang «Inkululeko». Miks det med litt Graceland-feeling a la Paul Simon, og du har en ganske annerledes versjon som kler Jørn ganske bra.

Eva Weel Skram: «Evig eies kun et dårlig rykte» (Kvitnes)
Dette er vel Hennings mest kjente tittel og tekstlinje, i utgangspunktet en allsangvennlig låt som får fram den gode stemningen. Her får vi en nedstrippet versjon med Eva bak pianoet, og bare henne. Slik har vi vel aldri sett henne før? Denne enkle settingen er en kjent øvelse i «Hver gang vi møtes», og det var bare et tidsspørsmål før den skulle komme. Men - det slår sjelden feil. Det er noe med å gå inn til kjernen i låten og finne de skjøre punktene som lokker fram de gode følelsene. «Endelig en ordentlig versjon av den sangen», sier Henning. Og Unni må grine litt.

SOLO: Eva Weel Skram sang «Evig eies kun et dårlig rykte» aleine bak pianoet.
SOLO: Eva Weel Skram sang «Evig eies kun et dårlig rykte» aleine bak pianoet. Vis mer

Wenche Myhre: «Sånne som oss» (Poul Krebs/Krebs/Kvitnes)
Wenche er uvanlig nær og følsom i denne sangen, som er skrevet av Hennings danske kamerat Poul Krebs - og oversatt av Kvitnes. Kanskje skyldes det at hun har tatt med seg «kjær'sten», svenske Anders Eljas, på piano. Og - dette lukter Eljas-arrangement lang vei. Det er tydelig at Wenche finner litt av seg sjøl i denne sangen. Hun framfører den med sterk innlevelse, bygger den opp og får fram det beste i den. Hun får rett og slett en bra låt til å låte enda bedre, og hvert eneste øye er vått! «Sånne som oss, vi har bruk for en kjær'ste», synger Wenche søtt og titter på Eljas bak pianoet. En rørt Jørn får sagt det: «Du er bedre nu, Wenche Myhre, enn du noen gang har vært». Mektig!

Ravi: «Guttær» (Steve Earle/Earle/Kvitnes)
«Guttær» har aldri vært min Henning-favoritt, til tross for at det opprinnelig er en Steve Earle-låt kalt «Pilgrim». Kanskje er det fordi den er for enkel. Men den kunne altså bli bedre - i et arrangement som Halden-bandet Onkel Tuka kunne stått bak. Det viser seg at det dypt der inne bor en liten countrysjel i Ravi. Han har lagd en personlig, fullstendig omskrevet versjon av Hennings bursdagsgave til forfatteren Levi Henriksen og byttet ut «pilegrim» med «gjøglær». Her funker miksen av rap og sang, og Ravi løfter seg kraftig etter en dårlig start i denne «Hver gang vi møtes»-runden.

NOE HELT ANNET: Ravi løfter seg med sin omskriving av Steve Earles «Pilgrim».
NOE HELT ANNET: Ravi løfter seg med sin omskriving av Steve Earles «Pilgrim». Vis mer

Admiral P: «Ingen tid å miste» (Kvitnes)
Admiral P avslutter den kvalitetsmessig jevneste «Hver gang»-runden så langt med den kanskje mest personlige sangen Henning har skrevet. Originalversjonen er veldig stille, men det passer ikke Admiral P. Her blir det en karibisk-inspirert partylåt, og sårheten blåses bort. Men han har åpenbart ingen tid å miste, og kjører på. Morsomt nok, men jeg venter fortsatt på å få se admiralen i en litt annen setting enn den vante og trygge.

Vi må vente to uker, for neste lørdag er det han som er hedersgjest.

KARIBISK: Admiral P avslutter Hennings Kvitnes' kveld med «Ingen tid å miste».
KARIBISK: Admiral P avslutter Hennings Kvitnes' kveld med «Ingen tid å miste». Vis mer