Anna og Anne Holt

Mandag er blitt krimdag. Kvinnelig krimdag. I går gikk første episode av tv-versjonen av Anne Holts «Blind gudinne» på TV2. Tidligere på kvelden dukket Anna Holt opp i den første av seks nye episoder på NRK. Og både Anna og Anne Holt holdt mål.

Anna Holt er en skilt alenemor som jobber som etterforsker i svenske Länskrim. Der har hun en mannssjåvinistisk sjølgod bølle av en kollega, to gode kvinnelige kollegaer og veldig mye overtid. Sympatiske Anna Holt er skapt av de rutinerte, men svært så mannlige krimforfatterne Jan Guillou og Leif G.W. Persson, selv om disse seks siste episodene er skrevet av Persson alene.

Grepet er den nye kombiløsningen, der deler av plotet strekker seg over flere episoder, mens en sak blir løst i hver episode. Og det rekker svenskene å gjøre på 45 minutter. I går var det et bankran, noen millioner ranet fra et lite filialkontor, av en kampsportglad bankraner.

Fargede fliser

Anna Holt føler med den kvinnelige ranede bankansatte. Råtassen Jarnis tror på en innsidejobb og mistenker den samme kvinnen. Den lille vrien i plotet var at Anna Holt denne gangen har latt følelsene løpe av med seg - Jarnis vinner på intuisjonen. Men når så saken skal løses og de mistenkte fengsles, blir det hele litt for cowboy - der skulle noen selvsagt hørt på Anna.

Plotet som skal gå over tvers har noe å gjøre med en millionærsønn som arbeider i pappas firma som rørlegger - og som Anna Holt raskt får en rørleggerflørt med - og nye fargede fliser på badet. Fortsettelse følger.

Historien ble fortalt med moderne urolig kamera. og med brå skift fra farger til svart-hvitt - men med et samlende fokus i sympatiske Anna Holt. Fra første sekund vet vi hvem vi skal holde med. Annas varme mot en kaldere filming som skaper spenning i serien - for plotet er nesten pinlig enkelt. Innlevelsen i serien kommer gjennom hovedpersonen, mens spenningen kommer fra regi og fotogrepene. Det kunne vært mer spennende, men det holder.

Høyt tempo

Anne Holt og TV2s «Blind gudinne» starter med en narkoman som får ansiktet knust av en mann med jernstang. Siden går det slag i slag, skudd for skudd. Tempoet er høyt oppdrevet, klippingen frenetisk - du blir ikke like invitert til å leve deg inn i Hanne Wilhelmsen som i Anna Holt - her holdes maskene på. I motsetning til svenske Holt leveres fjernsynsversjonen av «Blind gudinne» som tre episoder - her får du ingen løsning hvis du ikke ser alt. Hvis du ikke har lest boka, da.

andreas.wiese@dagbladet.no