REAGERER: Skuespiller Anne Marie Ottersen mener det ikke er noen grunn til å bruke svenske og danske skuespillere framfor norske, og mener det er trist at en av fire kvinneroller i norsk TV-drama gestaltes av skuespillere fra nabolandene våre. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet
REAGERER: Skuespiller Anne Marie Ottersen mener det ikke er noen grunn til å bruke svenske og danske skuespillere framfor norske, og mener det er trist at en av fire kvinneroller i norsk TV-drama gestaltes av skuespillere fra nabolandene våre. Foto: Håkon Eikesdal / DagbladetVis mer

En av fire kvinneroller på TV spilles av svensker og dansker:

Anne Marie Ottersen langer ut mot bruk av svenske og danske skuespillere

 - Dette er kvinnediskriminering, mener hun.

(Dagbladet): - Det er ingen grunn til å bruke svenske og danske skuespillere. Vi er like gode. Dette er påfallende, sier Anne Marie Ottersen (71).

Den folkekjære skuespilleren reagerer på at en av fire kvinnelige hovedroller i norsk TV-drama gis til svenske eller danske skuespillere.

Til sammenligning spilles ingen av de mannlige hovedrollene av skuespillere fra våre naboland.

Dette kommer fram i en undersøkelse utført på vegne av Norsk Skuespillerforbund, der man har tatt for seg norsk TV-drama fra 2012 til 2016. Undersøkelsen er utført av Ingvild G. Bjerkeland, forsker ved seksjon for film- og fjernsynsvitenskap ved Høgskolen i Lillehammer.

- Kvinnediskrimineringen fortsetter, særlig fordi dette ikke gjelder for de mannlige hovedrollene. Det finnes like mange gode norske kvinnelige skuespillere, sier Ottersen.

89 prosent mannlige

Også i fjor var det debatt om at en stor del kvinnelige hovedroller spilles av danske og svenske skuespillere. Både TV-seriene «Nobel», «Mammon», «Frikjent» og «Dag» har svenske og danske skuespillere i kvinnerollene.

Ottersen mener dette har vært et problem over lang tid.

I undersøkelsen kom det også fram at i norsk TV-drama med bare én hovedkarakter, er denne hovedkarakteren en mann i 89 prosent av seriene. I norske dramaserier med flere hovedkarakterer, har 31 prosent utelukkende kvinnelige hovedkarakterer. 69 prosent har utelukkende mannlige hovedkarakterer.

Et kollektivt ansvar

Maria Bock, styremedlem i Skuespillerforbundet med ansvarsfelt TV og film, mener det ser ut til å ha blitt en trend å bruke danske eller svenske skuespillere i de kvinnelige rollene.

–Det hadde vært greit hvis det var en gjensidig utveksling. Men når vi snakker med skuespillerforbund i Sverige og Danmark, kan de ikke se en tilsvarende trend hos dem, sier Bock.

Hun forklarer at mange tv-serieskapere sier at grunnen til at det blir slik, er samproduksjon med de andre nordiske landene, hvor et av kriteriene for finansiering er å bruke skuespillere fra deres land.

- Jeg mener det blir for enkelt å skylde på dette, sier Bock.

Hun tror mannlige hovedkarakterer ofte er mindre aktuelle å bytte ut enn kvinnelige.

EN AV FIRE: Når mange av de kvinnelige hovedrollene spilles av danske og svenske skuespillere, mener Maria Boch i Skuespillerforbundet at det skaper en forståelse av at det er bedre å bruke dem enn norske. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
EN AV FIRE: Når mange av de kvinnelige hovedrollene spilles av danske og svenske skuespillere, mener Maria Boch i Skuespillerforbundet at det skaper en forståelse av at det er bedre å bruke dem enn norske. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

–Selv om det ikke er ment sånn, skaper det en forståelse av at det er bedre å bruke danske og svenske kvinnelige skuespillere. Det signalet er litt skummelt, sier Bock.

Hun mener dette er et kollektivt ansvar, men at Norsk filminstitutt har mulighet til å sende tydelige signaler om at man ønsker flere norske kvinner i TV og film, og at bare fokuset i seg selv gjør at kjønnsbalansen sannsynligvis blir bedre.

–Må få mulighet

Knut Alfsen, leder av Skuespillerforbundet, er tydelig på at norske skuespillere er like gode som de danske og svenske, og at dette ikke er grunnen til at de velges bort.

–Jeg er ganske sikker på at dette ikke er bevisst. Det er mye vanetenkning, og det er lett å spørre dem du er vant til å spørre, sier han.

Alfsen legger til at for å utvikle gode skuespillere, må de få mulighet til å spille store roller.

–De som får sjansen til å spille store roller, videreutvikler talentet sitt og blir bedre. Man trenger å satse på folk for at de skal opparbeide seg kompetanse og bli virkelig dyktige, sier han.

Må følge Ibsen

- Nå må vi snart på barrikadene igjen, sier Anne Marie Ottersern.

- Det er ingen grunn til at det skal være sånn som denne undersøkelsen viser. Ibsen var langt framme på 1800-tallet. Han hadde sikkert en beinsterk kone hjemme som sa: «nå skjerper du deg». Ibsens sterke kvinneroller er noe vi alle ønsker oss, sier Ottersen, som mener det som skjer i drama-produksjonene er «helt utrolig underlig».

- Er det vanskeligere for norske kvinnelige skuespillere å slippe til i norske dramaserier?

- Ja, det er det. Det er veldig trist at de ikke bruker unge, norske skuespillere, istedenfor svenske og danske, sier hun.