Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Annerledes stjernebesøk

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«Men så var det også Joanna MacGregor som spilte solo, alt mens (John) Adams fikk temperaturen opp i Oslo-Filharmonien. Djevelsk briljant svingte hun seg over orkestret som raffinert katt på hett blikktak, med en spontanitet i musiseringen som jeg knapt har opplevd i noen konsertsal. Det er ikke alle store pianister som lever opp til sitt rykte. Joanna MacGregor er en av de ytterst få som overgår seg selv.»

  • Slik skrev Dagbladets Ståle Wikshåland etter at noen av oss hadde hatt lykken av å oppleve Joanna MacGregor spille Gershwin i Oslo Konserthus for et drøyt år siden. Andre har sett henne på NRK2 i originale samtidsmusikalske sammenhenger, og nå har Rikskonsertene scoopet så det forslår: Joanna MacGregor kommer til Norge for å konsertere og forelese i hele to uker.
  • Hun er en annerledes stjerne. I beste oppsøkende stil nøyer hun seg ikke med å farte fra solokonsert til solokonsert, hun trer inn i det lokale musikkliv der hun kommer. I Odda skal hun samarbeide i to dager med Odda Musikklag, som blir deltaker i en avdeling under hovedkonserten hennes 18. april. I Harstad er Forsvarets Distriktsmusikkorps samarbeidspartner, i Bodø skal både byens sinfonietta og jazzpianisten Jan Gunnar Hoff til pers, mens lokale kor i Skien og storband i Sandefjord blir de siste som får gleden av å ha MacGregor som inspirator i denne omgang. I løpet av norgesoppholdet skal hun også gi seminarer på Trøndelag Musikkonservatorium i Trondheim og ved Musikkhøgskolen i Oslo.
  • Også i platebransjen setter den sjangerkryssende musikeren spor etter seg. I mange år har CD-ene hennes kommet ut på Collins Classics, og da Collins kollapset i fjor, startet hun sitt eget selskap, SoundCircus. SoundCircus er et «annerledes» plateselskap, med minimal stab og Internett/postordre som viktigste salgsledd, og har hittil utgitt tre CD-er emballert i vakre pappomslag på størrelse med en C5-konvolutt: MacGregors «Outside In Pianist», en slags musikalsk dagbok med fragmenter fra øvelser og konserter; videre «Piano Language» der hun spiller med den unge jazzpianisten Nikki Yeohs Infinitum og endelig hennes egen «Perilous Night» med musikk av først og fremst John Cage. Hun er i det hele tatt en sjelden lyskraft i en ofte stjerneblindet bransje, velkommen skal hun være.