GOD NABO: Eldbjørg Raknes kom til Molde søndag kveld etter å ha sunget for sin gamle pianolærer, ildsjelen Zdzislaw Lech, som ble feiret i hjembygda Midsund på Otrøya vest for Molde. I dag åpner hun Moldejazz, der hun selv debuterte i 1992.
FOTO: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET
GOD NABO: Eldbjørg Raknes kom til Molde søndag kveld etter å ha sunget for sin gamle pianolærer, ildsjelen Zdzislaw Lech, som ble feiret i hjembygda Midsund på Otrøya vest for Molde. I dag åpner hun Moldejazz, der hun selv debuterte i 1992. FOTO: LARS EIVIND BONES/DAGBLADETVis mer

Annerledesjazzfestivalen

Moldejazz med nyskapninger og savn.

MOLDE (Dagbladet): Etter en myldrende, lydsterk folkefestlørdag med Plassen-krymping og sykkelløp i sentrumsgatene lå Molde utdødd som en skolegård i juli søndag formiddag.

Selv ikke overrumplende solskjær over fjord, fjell og ferjer lot til å kunne riste byen ut av dvalen.

Først utpå ettermiddagen var det som om Storgata omsider gjespet, strakte på seg og innså at det stundet mot jazzfestival igjen.

OG i dag er vi der, for 52. gang. Med Eldbjørg Raknes — trondheimsbosatt vokalkunstner, førsteamanuensis og kulturentreprenør fra Midsund — som festivalåpner; med pianist og komponist m.m. Jon Balke som residerende festivalartist og med rundt 750 frivillige festivalfunksjonærer i sving uka til ende.

Det er i sannhet et digert apparat, og noe ved det er annerledes i år.

DEN hyggelige annerledesheten først: Plassen, det staselige nye kulturhuset som bærer en utescene med daglige gratiskonserter på sitt granittbelagte tak og to nye konsertarenaer innendørs. Tross lokaliseringsgny, har huset allerede fått tonnevis av superlativer slynget etter seg, fra ordfører Torgeir Dahls: «Jeg tror Plassen innebærer begynnelsen på en ny epoke i Molde» til tegner og teatersjef ved Rogaland Teater Arne Nøsts: «Jeg vet ikke om Plassen frister meg til å flytte hjem til Molde, men det frister iallfall til å komme ofte på besøk».

Bedre ferdigattest kan intet byggverk regne med å få Molde, med mindre det er vedtatt reist ved røkkelig resolusjon.

HYGGELIG er det også at Manfred Eicher, plateprodusent, grunnlegger av og stadig primus motor i plateselskapet ECM, får overrakt TONOs formidlerpris for 2012 i kveld.

Eicher og ECM hedres for å ha brakt musikken til blant andre Jan Garbarek, Terje Rypdal, Arild Andersen og Jon Balke ut i verden, og mottar prisen av Synne Skouen før Balkes konsert med Siwan-ensemblet. ECM er også «Label in Residence» ved årets Moldejazz.

DEN ikke så hyggelige annerledesheten er at to markante Moldejazz-profiler glimrer ved sitt fravær. Parademarskalk siden 2000, «Uncle» Lionel Batiste, døde nylig i New Orleans, mens den svenske jazzjournalisten og moldeentusiasten Bibben Gust Fagerström har måttet kaste inn håndkleet for første gang siden 1966-festivalen grunnet sviktende helse.

På hver sin måte har de ved sitt blotte og blide nærvær vært viktige tradisjonsbærere på en festival som nødvendigvis må være i stadig endring, og gjennom festivalfryden vil de to bli savnet av mange.

HJEMOVER? Den (foreløpig?) utflyttede moldenser Arne Nøst var konferansier da Plassen ble åpnet lørdag. «Et bygg skapt for Arne Nøsts uttrykk — teatersjef, bildekunstner og musiker,» spøkte kulturminister Anniken Huitfeldt i sin åpningstale. Skjønt, spøkte?
FOTO: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET
HJEMOVER? Den (foreløpig?) utflyttede moldenser Arne Nøst var konferansier da Plassen ble åpnet lørdag. «Et bygg skapt for Arne Nøsts uttrykk — teatersjef, bildekunstner og musiker,» spøkte kulturminister Anniken Huitfeldt i sin åpningstale. Skjønt, spøkte? FOTO: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET Vis mer