Annonser med hasj-lukt skaper bråk

«Weeds» starter på norsk tv i kveld.

Les også:

• Doplangeren

(Dagbladet.no): I kveld starter TV3 opp med den prisbelønte, amerikanske serien «Weeds» - samme dag som sesong 2 starter på kanalen Showtime i USA.

Og promoteringen av serien i USA har vært omdiskutert. En helsides duftannonse i Rolling Stone er blant markedstiltakene som har skapt reaksjoner, ifølge Boston Herald.

Annonsen har nemlig en lukt som er ment å assosieres med marihuana.

Deler ut brownies

I serien møter man husmoren Nancy Botwin (Mary-Louise Parker), som begynner å selge pot etter at mannen hennes dør.

«Weeds» er slett ingen ren komedie, men reklamekampanjene i USA er ment å forstås i et humoristisk lys, ifølge Showtimes markedsdirektør Len Fogge. De gikk til flere ulike firmaer før de fant noen som kunne produsere en lukt som var realistisk nok.

SERIE I RØYKEN: Kevin Nealon, Mary-Louise Parker og Elizabeth Perkins har sentrale roller i omdiskuterte «Weeds».
SERIE I RØYKEN: Kevin Nealon, Mary-Louise Parker og Elizabeth Perkins har sentrale roller i omdiskuterte «Weeds». Vis mer

- Vi eksperimenterte med flere dufter før vi valgte den beste - selvsagt uten at noen her selv vet hva det lukter som, sier han ifølge TV Week.

I tillegg til luktannonsen har representanter fra kanalen kjørt rundt i det de kaller en «munchie-mobile», for å dele ut brownies og andre effekter. Brownies får en sentral plass i serien, da Botwin finner ut at det er et stort marked for å selge kaker med hasj.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ikke barne-tv

Presse- og informasjonsansvarlig Glenn Ø. Støldahl tror ikke på negative reaksjoner fra norske seere, og opplyser at den eneste promoen de selv har gjort er teasere på egen kanalen.

- Men vi har lagt den til et tidspunkt der vi regner med at det er et voksent publikum som ser på. Dette er ikke barne-tv, sier han.

Representanter fra antidop-organisasjoner i USA har imidlertid latt seg provosere av Showtimes reklamekampanje.

- Det er flere tenåringer som behandles for skader som følge av marihuana enn for skader som følge av alkohol - er det morsomt?, spør Tom Riley ved U.S. Office of National Drug Control Policy.

Han mener også at reklamekampanjen er feilslått, fordi unge mennesker ikke syns marihuana er spesielt kult lenger.

- Med mindre serien appellerer til dem over 50 år, høres det ut som om markedsavdelingen deres er litt ute av det, sier han.

Gode kritikker

Støldahl i TV3 håper å nå målgruppa 18 til 35 år.

- Først og fremst er vi glad for å få en kvalitetsserie av typen «Weeds», som handler om mye mer enn bare dopsalget til hovedrolleinnehaveren. Det handler blant annet om samlivsproblemer og barn, sier han.

Og kritikerne er enig med Stødahl i kvalitetsstempelet. I tillegg til en femmer i dagens Dagbladet, har hovedrolleinnehaver Mary-Louise Parker blant annet blitt hedret med en Golden Globe-pris. Sesong 2 av serien har også fått gode kritikker i USA.

Parker fortalte senest i et intervju med Dagbladets Magasinet lørdag at hun er tilhenger av legalisering av hasj.

Les mer om Mary-Louise Parker i Dagbladet.nos filmbase