Annonserer for kjøpefilm på piratside

- En skandale, sier annonsøren selv.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Filmbransjen er på krigsstien mot nettpiratene, men annonserer selv for sine produkter på nettsider som tilbyr brukerne å laste ned musikk og film gratis.

Verdens største piratnettside er svenske The Pirate Bay, som ofte har bannerannonser for pokerselskaper og sms-tjenester. 

Nå finner man imidlertid også en norsk annonse for film- og musikklubben HomeEnter. I bannerannonsen frister selskapet med «Prison Break»-boksen for 49 kroner.

- Dette er en skandale, som jeg må ta tak i direkte. Vi har selvfølgelig en policy om aldri å annonsere på piratsider, sier Fredrik Trulsson i HomeEnter til Dagbladet.no.

Vedgår feilen

HomeEnter er eid av svenske Bonnier, og i konsernet inngår blant annet også Svensk Filmindustri og Bonnier Amigo Music.

Med andre ord er selskapet i høyeste grad en del av en underholdningsindustri som høylytt har erklært sin motstand mot fildeling av film og musikk.

HomeEnter har kjøpt annonsene via MM Medier, som vedgår at det er en feil at annonsen for HomeEnter er å finne på The Pirate Bays hjemmeside. De sier Bonnier hadde reservert seg mot siden, men direktør Tim Møllegaard vil på ingen måte unnskylde at de kjøper annonseplass fra The Pirate Bay for andre annonsører.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer