Annonserer for kjøpefilm på piratside

- En skandale, sier annonsøren selv.

(Dagbladet.no): Filmbransjen er på krigsstien mot nettpiratene, men annonserer selv for sine produkter på nettsider som tilbyr brukerne å laste ned musikk og film gratis.

Verdens største piratnettside er svenske The Pirate Bay, som ofte har bannerannonser for pokerselskaper og sms-tjenester. 

Nå finner man imidlertid også en norsk annonse for film- og musikklubben HomeEnter. I bannerannonsen frister selskapet med «Prison Break»-boksen for 49 kroner.

- Dette er en skandale, som jeg må ta tak i direkte. Vi har selvfølgelig en policy om aldri å annonsere på piratsider, sier Fredrik Trulsson i HomeEnter til Dagbladet.no.

Vedgår feilen

HomeEnter er eid av svenske Bonnier, og i konsernet inngår blant annet også Svensk Filmindustri og Bonnier Amigo Music.

Med andre ord er selskapet i høyeste grad en del av en underholdningsindustri som høylytt har erklært sin motstand mot fildeling av film og musikk.

HomeEnter har kjøpt annonsene via MM Medier, som vedgår at det er en feil at annonsen for HomeEnter er å finne på The Pirate Bays hjemmeside. De sier Bonnier hadde reservert seg mot siden, men direktør Tim Møllegaard vil på ingen måte unnskylde at de kjøper annonseplass fra The Pirate Bay for andre annonsører.

PIRATFAVORITT: En norsk annonse for «Prison Break»-boksen vises nå på en side som selv tilbyr serien helt gratis. Foto: TV3
PIRATFAVORITT: En norsk annonse for «Prison Break»-boksen vises nå på en side som selv tilbyr serien helt gratis. Foto: TV3 Vis mer

- Thepiratebay er en av verdens største sider, med titusenvis av nordiske brukere. Så lenge det ikke er avklart at siden er ulovlig, ville det vært dumt å ikke benytte seg av disse brukerne, sier han til Dagbladet.no.

- Feil signal

Roald Dye i Norsk videogramforening håper det er slik at annonsørene ikke er klar over hva slags side de kjøper annonseplass på.

- Det blir et helt feil signal å gi. Jeg forutsetter at de som annonserer ikke er klar over hva de gjør, sier han.

Møllegaard hevder imidlertid at de fleste annonsørene har fått framlagt en liste over hvilke nettsider de samarbeider med. De som ønsker, kan velge bort piratsiden.

- Det er noen store merkevarer som ikke er interessert i å kjøre annonser på slike sider, jeg vil anslå cirka 30 prosent av våre kunder, sier han.

- Men er ikke dere med på å finansiere piratvirksomhet ved å kjøpe annonseplassen?

- Nei, The Pirate Bay ville garantert vært der uansett om vi samarbeidet med dem eller ikke. Jeg syns bransjen bør bekymre seg mer om hvordan det kan ha seg at siden eksisterer enn hvordan den finansieres, sier han.

God butikk

Annonsene på The Pirate Bay kan være god butikk for bakmennene, til tross for at personer som jobber med den tidligere har opplyst til Dagbladet.no at siden er en fritidssyssel, og at det meste av overskuddet går til oppgradering av utstyr.

Ifølge Svenska Dagbladet har The Pirate Bay tjent flere hundre tusen kroner i måneden på salg av bannerannonser.

Men i august trakk selskapet EastPoint Media - som har solgt bannere for The Pirate Bay - seg fra avtalen. De ville da ikke kommentere om det var den pågående etterforskningen av siden som gjorde at de trakk seg.

Statsavokat Håkan Roswall oppga samtidig at selskaper som samarbeider med siden kan bli etterforsket for medvirkning, om retten kommer til at The Pirate Bay driver ulovlig.

- EN SKANDALE: Fredrik Trulsson i HomeEnter mener denne annonsen skyldes en feil.