Annonsør trekker seg fra Hotel Cæsar

Lærerlaget oppfordret TV2 om å flytte sendetiden til Hotel Cæsar i forrige uke. Nå har annonsøren Expert-kjeden, trukket seg som sponsor for programmet.

Expert-kjeden vil ikke at folk skal forbinde sitt merkevarenavn med Hotel Cæsar. Det er tidspunktet for sendingen de ikke går god for, opplyser Aftenposten.

Annonsørens bekymring for innholdet i programmet startet med at Helga Hjetland i Norsk Lærerlag oppfordet foreldre til å skrive brev til TV2-sjefen om å flytte sendetiden til Hotel Cæsar til etter åtte på kvelden, skriver Vårt Land.

Unge under 12 år burde ikke se slike serier fordi det går på tvers av verdier og moral som det skolen skal formidle som likestilling, likeverd og det ta hensyn til hverandre, skriver de på Lærerlaget på sine hjemmesider.

At annonsørene gir lærerlaget drahjelp i sin sak, er ikke det nødvendigvis bra, sier Trine Syvertsen, professor i medievitenskap til Aftenposten. Hvis annonsører blir for sterke, kan det føre til at den redaksjonelle frihet trues, understreker Syvertsen.