Annonsørene svikter ikke «Hotel Cæsar»

Det må atskillig mer sex, vold og intriger til før «Hotel Cæsar» skremmer bort annonsørene. Selv om elkjeden Expert nå takker for seg, gjør det gryende lærer- og foreldreopprøret mot drittsekk-TV minimalt inntrykk på andre annonsører.

Selv om elkjeden Expert nå har trukket seg, regner TV2 med at det bare tar dager før det kommer en ny sponsor i tillegg til Kid Interiør.

- Vi ser ingen dramatikk i å ha noen dager uten to sponsorer på «Hotel Cæsar», sier salgsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll i TV2 til Dagbladet.

Han regner ikke med noen sponsorflukt fra programmet, selv om prisen for å være med er tre millioner kroner i året.

Kid Interiør blir

Drammensfirmaet Kid Interiør påpeker overfor Dagbladet at de ikke har noen planer om å droppe sponsorkontrakten.

- Vi har ikke diskutert saken engang, sier markedssjef Andrew Gundersen.

Heller ikke landets ledende mediemeklere, som formidler annonsører til fjernsynskanalene, har merket noe til flukten fra «Hotel Cæsar».

Etter at rektorer i Bergen gikk ut med et opprop mot drittsekk-tv, har ledelsen i så vel Lærerforbundet som Lærerlaget støttet kritikken. Påstanden er at i tillegg til «Hotel Cæsar» har programmer som «Villa Medusa » , «Baren» , «Robinsonekspedisjonen» og TVNorges kommende «Big Brother» ftret den oppvoksende slekt med gale verdier. Sex, vold, utroskap, intriger og rusmisbruk er sentrale ingredienser i den omstridte underholdningsoppskriften.

- Midt i blinken

Reklamemannen Ingebrigt Steen Jensen i Dinamo synes det blir riv ruskende galt å stappe alle programmene i samme søppelsekk - og kalle det drittsekk-tv.

- Man skal være varsom med å kategorisere noe som over en million nordmenn finner det verdt å bruke tida si på, som rent søppel, advarer Ingebrigt Steen Jensen.

Han tror de populære drittsekk-programmene er midt i blinken for annonsører av typiske ungdomsprodukter som mobiltelefontjenester, hit-CD-er og en del klær. Derimot vil han ikke anbefale selgere av for eksempel finanstjenester eller bil å kjøpe sendetid nær slike programmer.

- Fordelen med «søppel-tv» er at programmene har en meget distinkt og tydelig profil. Du vet hva du får, og kjøper det med åpne øyne, sier Ingebrigt Steen Jensen.

DØMMER IKKE: Ingebrigt Steen Jensen tror drittsekk-tv fungerer bra til å selge ungdomsprodukter, men synes ikke det er stedet en bank bør reklamere for sine finansielle tjenester.