«Another Place» - et viktig sted

SOLA (Dagbladet): Det manglet ikke på negative reaksjoner da nyheten om engelske Anthony Gormleys skulpturprosjekt på Sola Strand, «Another Place», ble lansert på forsommeren. Lokalpressen la seg på et lavmål med presentasjon av de 100 støpejernsfigurene som «rustholker», og fikk som ventet gjensvar fra anonyme, «arge naboer» som truet med å «ta fram hagla».

  • Det siste skjedde for 12 år siden, da noen like navnløse kunsthatere ved nattetider plaffet løs mot en installasjon av Gormleys utvandrete landsmann Michael O'Donnel på samme strandscene under Sola Art Festival. Bare av den grunn var et dristig trekk av Galleri Sølvberget å satse på å sette opp Gormleys skulpturer på samme sted, og Arve Opdahl og hans gode hjelpere har all ære av det. Mye støtte var det ikke å få lokalt, hvor selvsagt Fremskrittspartiet gikk i bresjen med billige argumenter for å underminere prosjektet - og fikk torpedert forslaget om finansiell støtte på 50000 kroner i Sola kommunestyre.
  • Nå går Gormleys skulpturelle sommerskue mot sin slutt, og over 300000 mennesker har lagt sin vei om strandområdet som i år ikke har fristet så ofte med sine sedvanlige bademuligheter. Dette gratis kulturtilbudet må utvilsomt ha kommet andre sider av Sola økonomisk til gode, og stiller kommunalpolitikernes armodslige avslag og populistiske fjesking for de formodete fordommene hos «folk flest» i et grelt lys. Det ble «Another Place» som satte stedet på kartet i sommer.
  • Anthony Gormleys skulpturer etablerer ikke bare spenningsmettete og tankevekkende områder, men definerer også kroppen som et sted . Hans «Havmannen» i åpent vann utenfor Mo i Rana rager med sine ti meter i stein lik et legemlig bilde av refleksjoner over menneskets behov for å oppnå økologisk balanse med naturen. De 100 figurene på Sola Strand står med identisk høyde i sand og sjø - gjennom 17 støpte stadier av kunstnerens pustende kropp og - som inkarnasjoner av de samme spørsmål.
  • Gormleys kropper har vår tilmålte tid metaforisk nedfelt i sitt rustende materiale, og der eksistensielle spørsmål må forholde seg til himmel og hav hvor tida handler om høyteknologisk oljeindustri og tett trafikkerte luftrom. Det har gjort «Another Place» til et viktig sted.