Antropologer i krigens frontlinje

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Krigføringen i Irak og Afghanistan er noe som engasjerer mange og de sivile lidelsene i begge landene er store. Amerikanske styrker har imidlertid et nytt våpen som brukes i kampen mot Taliban og mot irakiske motstandsgrupper: Antropologer, innrullert i såkalte Human Terrain Teams. Bruken av disse antropologene er del av omleggingen av krigføringen i Irak og Afghanistan.

Pentagon opplyser at bare i Afghanistan skal hver av de 26 avdelingene utstyres med et team antropologer og samfunnsvitere. Med norske styrker i Afghanistan er bruken av antropologer i frontlinjene en realitet som norske myndigheter muligens også vil ta stilling til. Vi vil imidlertid advare sterkt mot denne utviklingen som noe som verken norske myndigheter eller antropologifaget er tjent med.

Formålet med den nye amerikanske strategien er å styrke lokalt styresett, påvirke stammeledere til å delta i politiet, motvirke fattigdom og beskytte lokalbefolkning mot væpnede geriljagrupper. Den australske antropologen David Kilculllen er en av hovedarkitektene bak strategien og siteres i en artikkel av David Rohde i New York Times 5. oktober på at Human Terrain Teams må ses som «armed social work». For antropologifaget er denne utviklingen imidlertid svært illevarslende. Den speiler lite ærefulle deler av antropologiens historie: Dens bidrag til Europas kolonisering av Afrika, og til amerikansk krigføring i ulike deler av verden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer