Utdatert: Vi godtar ikke at kommuner nord, øst og sør for oss skal presse dårlige og utdaterte veiløsninger på oss, skriver Mette Sperre. Foto: © John Petter Reinertsen / Samfoto
Utdatert: Vi godtar ikke at kommuner nord, øst og sør for oss skal presse dårlige og utdaterte veiløsninger på oss, skriver Mette Sperre. Foto: © John Petter Reinertsen / SamfotoVis mer

Ap, Høyre og Frp går igjen som veikamerater

Miljøpartiet De Grønne nekter å bøye seg for den store politiske samstemtheten i Fet om Riksvei 22-prosjektet.

Meninger

Mens politikerne i Oslo og Akershus forsikrer at all økning i trafikkveksten i fylkenes bynære områder skal tas med kollektivt, gange eller sykkel, er det ett prosjekt i Akershus som sniker seg unna dette målet. Riksvei 22 mellom Skedsmo og Fet skal bygges videre med firefeltsvei og ny kryssing av Glomma.

La oss ta en titt på kartet. Hva er bynært? I dag utgjør aksen Lillestrøm, Strømmen, Lørenskog med Groruddalen mot Oslo sentrum bynære områder som perler på en snor. En ny utvidelse av hovedveien fra Fetsund mot Lillestrøm vil åpne kapasiteten for biltrafikk østfra. Veien og brua vil suge til seg og sluse nye kjøretøy inn mot byene, til områder der det i utgangspunktet ikke er plass til flere.

Min egen kommune blir sittende med svarteper. Vi får gjennomgangstrafikken, støyen, svevestøvet, klimagassutslippene og arealtapet, til og med deler av et verneområde har blitt lagt under asfalt.

Miljøpartiet De Grønne nekter å bøye seg for den store politiske samstemtheten i kommunen om dette veiprosjektet. Vi godtar ikke at kommuner nord, øst og sør for oss skal presse dårlige og utdaterte veiløsninger på oss. Vi vil at transportbehovet skal løses med mange, nye kollektive tiltak. Nå trenger vi støtte fra kommunene i bybåndet mot Oslo. Ønsker dere virkelig denne veitrafikkveksten i årene fremover?

Flertallet i Fet, med Arbeiderpartiet i spissen, har allerede bestemt seg for den absolutt dyreste, mest omfattende og miljøfiendtlige korridoren (E-alternativet). Dette alternativet utelater deler av traseen som nå er under ferdigstillelse og vil omfatte en lang tunnel på 1,6 kilometer. Som alltid i store veiprosjekter blir tapet av matjord betydelig. Statens vegvesen har ennå ikke beregnet de økte CO2-utslippene for prosjektet.

Gapet mellom den samferdselspolitiske retorikken på fylkes- og statsnivå bryter totalt med den politiske virkeligheten vi møter i den kommunale hverdagen. Treenigheten Arbeiderpartiet, Høyre og Frp går igjen som veikamerater. Vi er spente på hvordan politikere på Romerike skal få sitt miljøengasjement til å falle sammen med partienes veiprioriteringer i tida framfor.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook