ALTERNATIVT BUDSJETT: Jonas Gahr Støre. Foto: NTB Scanpix
ALTERNATIVT BUDSJETT: Jonas Gahr Støre. Foto: NTB ScanpixVis mer

Hovedleder: Arbeiderpartiets alternative budsjett

Ap med grønske på knærne

Arbeiderpartiet satser akkurat nok til å gi inntrykk av at partiet er blitt mer opptatt av klima, men langt fra nok til å tildele Ap rollen som klimapådriver i norsk politikk.

Meninger

Arbeiderpartiet brukte Donald Trumps seier i presidentvalgkampen i USA som ramme for fortellingen om deres alternative statsbudsjett for 2017. Det var en gylden mulighet til å fremme deres hovedsatsningsområder: ulikhet, arbeidsplasser, kunnskap og klima.

Det kan være nyttig å ha et skremmebilde å vise til når partiet foreslår å øke skattene med 10 milliarder, som blant annet skal hentes inn i form av høyere formuesskatt. Detaljene i Arbeiderpartiets valgskampstrategi begynner for alvor å tre fram. De velger en tilsynelatende upopulær kombinasjon av høyere skatter og lavere oljepengebruk, og setter sin lit til at fordelingseffekten er det som vil gå hjem hos velgerne.

Klima har fått en mer sentral plass i politikken, og er den store nøtta i budsjettforhandlingene mellom regjeringen og støttepartiene. Her kiler Arbeiderpartiet seg inn i midten. Det er akkurat nok til å gi inntrykk av at partiet er blitt mer opptatt av klima, men langt fra nok til å tildele Ap rollen som klimapådriver i norsk politikk.

Partiet vil ikke øke bensinavgiften mer enn regjeringen, men øker dieselavgiften 15 øre mer - til 50 øre. Det er ikke nok til å gjøre biodrivstoff konkurransedyktig i forhold til vanlig diesel. Isteden vil Ap satse langsiktig på biodrivstoff. For de som kjenner historien er dette pikant. Jens Stoltenberg brukte i sin tid mye politisk kapital på nettopp å innføre avgift på biodrivstoff. Forskjellen denne gangen er at det er snakk om avansert biodrivstoff som ikke er framstilt på palmeoljeplantasjer som brenner vekk regnskog for å gjøre plass til dyrkingen.

Ap har en tendens til å sette sin lit til teknologioptimisme i klimapolitikken, og her legger de opp til et ambisiøst løp for å redusere utslipp fra næringstransport på veiene: Et eget CO2-fond som skal finansiere forskning og utvikling av utslippsfrie alternativer, og sterkt økt krav til innblanding av avansert biodrivstoff i vanlig diesel - 40 prosent innen 2030. Så mye biodrivstoff finnes ikke på markedet i dag, og Ap ønsker å legge til rette for at dette kan bli en vekstnæring innenfor norsk skogbruk. Det er med andre ord mange usikkerhetsmomenter på veien, det bør være naturlig å utvikle en plan b og c for å nå kuttene vi har forpliktet oss til.

Jonas Gahr Støre pekte til USA, og sa at landet kan få et problem dersom de ikke tilpasser industrien til klimautfordringene. Biler med høye utslipp vil ikke bli konkurransedyktige. Ap vil legge til rette for at markedet kan gjøre jobben.

Det er enkelt å være mer klimavennlig enn Trump. Ap vil også gjerne lete etter mer olje og gass, og Støre framhever at vi er en energinasjon. Det er i oljepolitikken den virkelige klimakampen vil stå de neste årene.