TEATER: «Til Kongo» har undertittelen «Eller tre skuespillere prøver å forstå et drap».
Det siste forteller mest om stykkets egentlige tema: Ikke Kongo, ikke Joshua French og Tjostolv Moland. Men et forsøk på å forstå hvilke veier som leder til Kongo - og hvor disse veiene ellers kunne ha gått.
«Til Kongo» er en kasusstudie der studien er mer sentral enn kasuset.
Utprøving Oppsetningen, som er skapt i en verkstedsprosess der de tre skuespillerne, dramaturg/dramatiker, regissør og koreograf har samarbeidet tett, er blitt teater der det intellektuelle og det fysiske er mer eller mindre likeverdige partnere.
En utprøving av mulige sannheter skjer på flere plan:
Skuespillernes forskning, diskusjon og testforsøk, en fiksjonalisering av verkstedprosessen.
En usett stemme (Sigurd Myhre) som via høyttaler analyserer helteeposets dramaturgi.
Oppleste utdrag fra Joseph Conrads roman «Mørkets Hjerte», med analogier fra en annen tid, som regel fortsatt passende i dag.
Og dessuten, hittil mest omtalt og mest omstridt: En framstilling av livet i en celle nær ekvator; der tre menn (ja, ikke to), veksler på rollene som Moland og French: Herman Bernhoft, Bjørnar Lisether Teigen og Eldar Skar.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger