DEBATT

Debatt: Osloskolen

Åpenhet i skolen for barnas beste

Det er ingen privatsak at alle barn og elever skal få den opplæringen de har krav på i skolen. Osloskolen har vist at åpenhet og oppfølging av resultater er avgjørende for elevers læring. Skolen er til for barna – ikke systemet.

STØRRE FORSKJELLER: Når Simon Malkenes påstår at Oslo verken kan stole på, eller bør følge opp, noen faglige resultater fra skolene overhodet, så tar han dessverre til orde for å tillate større forskjeller mellom skoler og mellom klasserom, skriver innsenderen. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix
STØRRE FORSKJELLER: Når Simon Malkenes påstår at Oslo verken kan stole på, eller bør følge opp, noen faglige resultater fra skolene overhodet, så tar han dessverre til orde for å tillate større forskjeller mellom skoler og mellom klasserom, skriver innsenderen. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet, Simon Malkenes, beskylder Høyre for å skrive om historien til Osloskolen. Selv nevner han så vidt elevene i sin egen historie.

Det er ingen som påstår at Osloskolen var perfekt etter 18 år med Høyre i førersetet. Men selv Malkenes kan ikke overse at det nesten hvert eneste år var 1000 flere Osloelever som fullførte videregående. Den viktigste jobben har dyktige lærere og skoleledere gjort hver eneste dag i klasserommet. Men det har også en betydning hvem som styrer byen.

Høyre var tidlig ute med tidlig innsats og prioriterte det viktigste først, nemlig å sikre at elevene fikk grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning. Tusenvis av lærere fikk etter- og videreutdanning. Det ble etablert et eget kurs for nye lærere i skolen, og skolene med de største utfordringene fikk tilført ekstra ressurser, flere lærere og flere skoletimer.

Høyre innførte også kartlegging av norskferdigheter før skolestart og egne Osloprøver, nettopp for å sikre at elevene med de største utfordringene ble fanget opp tidlig. Resultatet var en skole der flere fullfører videregående skole til normert tid og der man i større grad klarte å løfte de elevene som trengte det mest.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer