UTFORDRES: Torbjørn Røe Isaksen får spørsmål om hva som er viktigst i lærerutdanningen. Foto: Siv Johanne Seglem / Dagbladet
UTFORDRES: Torbjørn Røe Isaksen får spørsmål om hva som er viktigst i lærerutdanningen. Foto: Siv Johanne Seglem / DagbladetVis mer

Åpent brev til Torbjørn Røe Isaksen

Kjære Torbjørn, jeg har et spørsmål til deg. Håper du kan svare.

Meninger

Ad opptak til lærerstudiet.

Jeg tar utgangspunkt i to elever, a) og b) som velger allmenlinja på videregående skole. Etter det første året velger elev a) realfaglig fordypning med fokus på bl.a matematikk.

Elev b) velger språklig fordypning de to siste åra.

Elev a) får et lengre og tyngre pensum i matematikk enn elev b). På vitnemålet etter endt skolegang får elev a) 3, elev b) får 4 i matematikk. Elev a) får 4,9 i snitt all over, elev b) får 4, 4.

Elev b) kommer inn på lærerstudiet. Ikke elev a), som har atskillig mer matematikk i «ryggsekken» og bedre snittkarakter.

Synes du dette er i orden?

Takknemlig for svar.