Åpner for dataspill i skolen

Kunnskapsminister Djupedal mener spill kan styrke undervisningen.

(Dagbladet.no): Vear barne- og ungdomsskole i Vestfold har i et forsøk brukt dataspill som et hjelpemiddel i undervisningen.

Dette har ifølge en ny rapport gitt gode resultater, og nå får konklusjonen uventet støtte fra politisk hold.

- Spill kan styrke skolen

- Dataspill i skolene er foreløpig ikke noen obligatorisk del av læreplanen, men jeg oppfordrer likevel skolene til å satse på det som et læringsmiddel, sier Øystein Djupedal (SV) til Dagsavisen.

Han forteller til avisa at han mener at alt som kan gjøre undervisningen mer spennende og lærerik bør kunne benyttes som et ledd i undervisningen.

- Dataspill kan bidra til det. Det bruker en kommunikasjonsform som dagens unge kjenner og er komfortabel med. Det finnes spill på markedet nå som helt klart kan styrke skolen, sier Djupedal.

- Må ha dybde og forståelse

Kunnskapsministerens uttalelser kommer som et resultat av et utspill fra foreldreorganisasjonen BarneVakten. De støtter opp om rapporten fra Vear Skole, som ble utført i to klasser over seks måneder.

ÅPEN: Kunnskapsminister Øystein Djupedal er åpen for å bruke dataspill i skolen. Foto: Scanpix
ÅPEN: Kunnskapsminister Øystein Djupedal er åpen for å bruke dataspill i skolen. Foto: Scanpix Vis mer

- Våre erfaringer er at mestring av spill motiverer til større innsats. Det er på høy tid skoleverket tenker nytt og offensivt, sier spillansvarlig i BarneVakten Odd Arild Olsen til Dagsavisen.

Alle er imidlertid ikke like enige i dette.

- Det er skolens oppgave å undervise, ikke å gi unge dataspill. Barn må ut i verden og lære. Faren med å skaffe slike populære hjelpemidler er at vi mister den entusiastiske læreren, sier IT-gründer, forfatter og historieforteller Espen Holm til Dagsavisen.

Han mener at Djupedal ikke er seriøs med utspillet sitt, og at han sier dette bare for å fremstå moderne.

- Datamaskiner kan gi input om harde fakta, men vi må også ha dybde og forståelse. Undervisningen må skille mellom trivialkunnskap, sier Holm.

- Har ikke råd til viskelær

Tidligere har Utdanningsforbundets leder Helga Hjetland sagt til VG Nett at det av økonomiske grunner ikke er aktuelt å bruke dataspill i undervisningen.

- Enkelte skoler har ikke råd til viskelær engang, sa hun den gang.

Åpner for dataspill i skolen
GOD LÆRING: Dataspill som undervisningsverktøy i skolen er et omstridt tema.