Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Anmeldelse: Dagny - «Strangers / Lovers: Side A»

Åpner med kåtskap

Fra «Come Over» til «Paris». Dagny gir oss soundtracket til festivalsommeren som ikke ble.

ALBUMDEBUTERER: Dagny har en EP-utgivelse og en drøss singler på CV-en. Nå slipper artisten sitt debutalbum, «Strangers / Lovers». Foto: Sandrine and Michael
ALBUMDEBUTERER: Dagny har en EP-utgivelse og en drøss singler på CV-en. Nå slipper artisten sitt debutalbum, «Strangers / Lovers». Foto: Sandrine and Michael Vis mer

«Strangers / Lovers:
Side A»

Dagny

4 1 6

Pop

2020
Plateselskap:

Little Daggers Records/Universal Music

«Så catchy og livsbejaende at man blir dratt inn i dagdrømming om svette dansegulv og seine sommernetter.»
Se alle anmeldelser

ALBUM: At Dagny først slipper sitt debutalbum nå – fem år etter gjennombruddet med den übercatchy singelen «Backbeat» – sier noe om hvor irrelevant albumformatet er for mange popartister.

Tromsøværingen har «bare» en EP og en drøss singler å vise til. Likevel kan hun huke av for en rekke prestasjoner som i «gamle dager» hadde albumvind i ryggen: fyldige turneer i inn- og utland, prestisjefylte oppvarmingsjobber og Spellemann-nominasjoner.

Hvorfor gi ut en fullengder i 2020?

Kåtskap-anthem

Apropos fullengder: «Strangers / Lovers» er et konseptalbum i to deler, så et helt album blir dette først når del to slippes over sommeren.

«Strangers / Lovers: Side A», som slippes i dag, inneholder seks spor, hvorav to av låtene allerede er utgitt som singler. Denne delen av albumet tar for seg starten av og tiden i et forhold, mens Side B handler om tiden etter et brudd.

Side A åpner med det euforiboblende kåtskap-anthemet «Come Over». Eller som Dagny selv sier i presseskrivet: «meet & greet-stadiet av et forhold». Se gjerne brannmann-tung musikkvideo dersom bildene i hodet ikke strekker til.

Dagdrømming om dansegulv

Sammen med Rat City-produserte «Somebody» utgjør «Come Over» et pop-knyttneveslag av en albumåpning.

Det er så catchy og livsbejaende at man blir dratt inn i dagdrømming om svette dansegulv og seine sommernetter, langt fra Antibac-virkeligheten vi lever i nå.

Deretter følger «Paris», en åttitallssynth-dryppende, The 1975-aktig sak som tar ned BPM-en noen nødvendige hakk, med en tekst som sier: Vi er så forelska at vi ikke engang trenger Paris-tur, vi. Sukk!

NYINNSPILLING: Queen, her representert ved gitarist Brian May, og vokalist Adam Lambert, har spilt inn en ny versjon av klassikeren «We Are The Champions». Video: Queen Official via YouTube Vis mer

Pop-autopilot

Herfra går det litt i utforbakke, både med låtene og forholdet det synges om i dem.

I forholdet begynner man å få øye på partnerens mindre prangende sider («Coulda, Woulda, Shoulda») og frykte at spenningen forsvinner («Tension»).

Noe liknende kan sies om albumets andre halvdel, som kjører litt på pop-autopilot sammenliknet med den svært sterke åpningstrioen.

Nevnte låter, samt «Let Me Cry», er streit håndverk, med elegant produksjon og melodier som smyger seg enkelt inn i øregangene. Det blir imidlertid for oppskriftsmessig og glatt. Uten musikalske mothaker smyger låtene seg like enkelt ut igjen.

Dagny utviser lekenhet visuelt, både i klesveien og musikkvideoer. Å drysse litt av lekenheten over «Tension» og «Let Me Cry» hadde gjort seg.

Kunne droppet album

Med så sterke enkeltlåter hadde Dagny klart seg fint også uten fullengder, selv om det er lett å forstå at en artist ønsker å bryne seg på albumformatet.

Uten å ha hørt albumets del to, er det nærliggende å tenke at «Strangers / Lovers» burde ha blitt utgitt i sin helhet med en gang – og at noen låter kunne ha blitt ofret på veien.

Det sagt er det fint å ha noe å se fram til i disse … coronatider. Og kombinasjonen kjærlighetssorg-melankoli og Dagny-pop høres ut som en potent miks.

I mellomtida får vi ha favorittene fra Side A på øret, og dagdrømme om festivalsommeren som ikke ble. Der hadde nemlig flere av disse låtene – for å bruke Dagnys egen dialekt – gjort seg djævelsk godt.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!