Apokalypse nå

The Knife kan skremme vannet av enhver.

KONSERT: Det var litt av et scoop for Øya å få huket tak i den svenske elektropopduoen The Knife. Samtidig som Silent Shout er en av årets mest hypnotiske skiver, spiller søskenparet Karin og Olof Dreijer så å si aldri live. Før konserten satt man dermed med to spørsmål. 1) Ville Karin overvinne sin legendariske sceneskrekk og komme seg opp på scenen? Og 2) Hvordan i alle dager skulle svenskene klare å overføre den suggererende og dystopiske verden-går-lukt-til-helvete,- og-det-ved-hjelp-av-lysende-synthlinjer -stemningen fra Silent Shout til scenen?

Røde masker

Det skulle vise seg å ikke være noe problem. Riktignok var Karin femten minutter for seint ute, men hva gjorde det når de begge var kledd i lysende røde masker og ugjennomtrengelige oljehyrer. Det svenske søskenparet var kledd for atomkrig, og dermed var også stemningen satt. Olof hamret ut psykorytmer, og Karin var akkurat like fremmedgjort furieaktig som på plate. Ved hjelp av et gjennomsiktig lerret foran scenekanten pøste de også på med videoeffekter.

Spøkelseshus

Det begynte med enkle strektegninger, og ble mer og mer forseggjort etter hvert. Demonskygger for over scenen, et ansikt - som dukket opp på høyre siden av scenen - endte som en hodeskalle, og vi fikk se småforstyrrede tegnefilmer. Det var akkurat som å være i et postapokalyptisk spøkelseshus: blodig, dansbart og farlig forførende.

På grunn av forsinket konsertstart og tidlig deadline er anmeldelsen basert på de første 45 minuttene av konserten.

Foto: ADRIAN ØHRN JOHANSEN
Foto: ADRIAN ØHRN JOHANSEN Vis mer