Appellerer til kristenungdom med voldelig dataspill

Vil bruke spillmediet til å misjonere.

(Dagbladet.no): Nest etter Bibelen er den amerikanske bokserien «Left Behind» den mest solgte kristne litteraturen i verden. Bøkene, som er skrevet av pastor Timothy LaHaye og Jerry Jenkins, har solgt utrolige 65 millioner eksemplarer.

Forutsetningen for bokserien er at millioner av mennesker brått forsvinner fra jorda - det er Gud som har tatt dem opp til seg i himmelriket i påvente av dommedag på jorda.

På jorda, der helvete begynner å feste grepet, pågår så kampen om frelse blant de gjenværende - de etterlatte.

Blir dataspill

Nå lages det dataspill av bøkene. Først ut er «Left Behind: Eternal Forces», et strategispill som skal gis ut på PC i oktober.

I bokserien har dommedagen begynt i Irak, der Saddam Hussein lyder direkte til Satan (president Bush er forøvrig en stor fan av serien). I spillet foregår handlingen imidlertid i New York, og kampene foregår mellom bygninger og skyskrapere. FNs fredsbevarende styrker er i Satans regi (slik Bobby Conn har sunget om), og frelse kan kun oppnås ved å gjøre nok gode gjerninger.

Amerikanere bruker over 60 milliarder kroner på dataspill hvert år, ifølge en undersøkelse gjennomført av The NPD Group. Kristne dataspill har imidlertid ikke solgt spesielt godt, mye på grunn av at budskap er blitt satt foran spillbarhet i spillene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med «Left Behind: Eternal Forces» håper spillskaperne på å snu denne trenden - men det skjer ikke uten kritikk.

VIL APPELLERE TIL UNGDOM: Med det kristne dataspillet «Left Behind: Eternal Forces» håper spillskaperne i Left Behind Games å spre det kristne budskapet via det populære spillmediet. Foto: LEFT BEHIND GAMES
VIL APPELLERE TIL UNGDOM: Med det kristne dataspillet «Left Behind: Eternal Forces» håper spillskaperne i Left Behind Games å spre det kristne budskapet via det populære spillmediet. Foto: LEFT BEHIND GAMES Vis mer

Sendes ut til kirkene

Da spillet ble annonsert i mai, fortalte to av spillskaperne Troy Lyndon og Jeffrey Frichner ifølge Los Angeles Times at de planlegger å distribuere en million eksemplarer av spillet til kirker over hele USA.

Dette fikk kristenaktivisten Jonathan Hutson til å se rødt, ifølge nettstedet AlterNet.

- Jeg reagerer sterkt på et spill som tillater barn å utøve massedrap i Kristi eller Antikrists navn, sa Hutson.

Hvis du dreper en New York-beboer mister du et spirituelt poeng, men hvis du redder en sjel får du to plusspoeng. Dreper du imidlertid en av Satans soldater (altså FN-styrkene), vil spillfiguren skrike «praise the Lord!».

Spillskaperne mener på sin side at volden ikke er spesielt grafisk, det vil ikke være blodsøl eller lignende. Derfor sikter de seg inn på en aldersgrense som tillater tenåringer å spille spillet.

Skeptisk til markedsføringen

Hutson er også skeptisk til måten spillet promoteres på, ved at produktet knyttes svært tett opp til kirker og personlig tro - en snarvei til sterkt salg som tidligere har vært benyttet med stor suksess med både filmer og bøker.

Advokaten Jack Thompson, som er blitt internasjonalt kjent (og omstridt) for sitt korstog mot voldelige dataspill, har også trukket sitt samarbeid med forlaget Tyndale Publishers (som har publisert hans antispill-manifest «Out of Harm\'s Way») ettersom de tillot spillmakerne å lage spill av bøkene.

Ifølge Thompson er bøkene med voldelig innhold rettet mot voksne, mens spillet generelt vil appellere mer til unge.



- Et gjennombrudd for kristne spill
Selv om spillskaperne bak «Left Behind» ikke vil uttale seg om kontroversene rundt spillet, får spillet støtte fra andre i det kristne spillmiljøet.

Ralph Bagley, leder for Christian Game Developers Foundation, mener at «Left Behind» kan være en gjennombrudd i sjangeren.

- Vi har slåss mot oppfatningen om at hvis et spill er kristent, så er det cheesy og har dårlig grafikk, sier Baglet til AlterNet.

Greg Schumsky i det kristne spillfirmaet Covenant Studios jobber nå med spillet «Journey of the Time Pilots», som skal gis ut neste år. I spillet skal man reise gjennom tiden for å fange nazister som har stjålet religiøse artifakter.

Verken Schumsky eller Bagley er bekymret over det voldelige innholdet i dataspill - så lenge det blir gjort på en smakfull og moralsk riktig måte.

- Åpenbaringen er jo ganske voldelig i seg selv - hvordan kan man glatte over det, spør Schumsky.

Bagley mener på sin side at han ikke har noe imot om spillere får spille rollen som Antikrist - «så lenge Kristus vinner til slutt».