Apple 40 år: - Som religion for brukerne

Se videoen av historiske mac-maskiner som trenger diskett for å starte.

(Dagbladet): Når Adam og Eva tar en bit av eple fra Kunnskapens tre i Edenshage, blir alt forandret for Biblens to første mennesker.

Litt sånn mener mange Apple-tilhengere første møte med Apples produkter er, alt forandrer seg. Og flere lover troskap til teknologigigantens kobbel av produkter, som mac, iphone, ipod og ipad.

- Once you go mac, you never go back!, sier Idol-programleder Markus Bailey (23) i en lengre sak i Dagbladet om hvordan Apple har jobbet for å få folk hekta på deres produkter.

Har Macer fra 80-tallet Dagbladets grafiker, Kjell Erik Berg, er blant dem som ikke går tilbake til pc etter å ha blitt introdusert for Apple-teknologien. Han har brukt Apple de siste 35 åra, og samler på tidligere utgaver mac-maskiner. Han har fått hele familien til å velge Apples maskiner framfor pc.

- Itunes og ipoden ga Apple det store gjennombruddet. Før det var Apple litt i en skyggedal i mange år. Men jeg har bare brukt Apple siden slutten av 80-tallet, sier han.

I videoen over kan du se hans sønn, Lars Martin Berg, demonstrere flere av familiens Mac-maskiner, helt fra en tidlig utgave av Apples datamaskin som man måtte starte med en diskett.

- Som religion Det er nå hele 40 år siden Apple-eventyret startet, men veien fram til suksessen var ikke bare enkel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Apple ble grunnlagt 1. april 1976 av Steve Jobs, Steve Wozniak, og Ronald Wayne. Få år seinere ble Apple børsnotert, og Jobs og Wozniak som fortsatt var med i selskapet, ble mangemillionærer.

I 1983 hentet selskapet inn John Scully som ny leder, men en uoverensstemmelse mellom Jobs og Scully gjorde at Jobs etter hvert mistet jobben i selskapet han hadde vært med å bygge opp.

Men Steve Jobs ga seg ikke, han utviklet dataselskapet NEXT Computer, og i 1996 ble dette selskapet solgt til Apple under forutsetningen om av Jobs måtte tilbake på jobb for Apple.

Deretter kom nyvinningene fra selskapet som perler på en snor fram til Jobs døde av kreft i 2011. Produktene med den karakteristiske eple-logoen har siden blitt fortrukket verktøy for stadig flere.

- Noe av det som har gjort meg mest overrasket opp gjennom åra, er hvor sterke følelser folk legger i dette Apple-valget. Det blir litt som religion, sier redaksjonssjef i PC World Norge, Toralv Østvang.

Østvang benytter både mac og pc på jobben for å holde seg oppdatert på datateknologien, og har sånn ikke et religiøst forhold til Apple, men han skjønner hvorfor Apple er blitt de kreative og designbevisstes førstevalg. 

-  Apple har demokratisert datateknologi. De har greid å skjule den kompliserte teknologien under et brukervennlig ytre, og de har lyktes godt i kreative miljøer, sier han.

Ville bannlyse produktene Og apropos religion, mens flere har fått et religiøst forhold til Apple, protesterer ortodokse kristne i Russland mot det de kaller Apples «blasfemiske» logo. Russiske prester har tidligere ønsket å bannlyse logoen fordi den minner om eplet fra Edens hage.

Men selv om Appel-fantaster mener møtet med Apple-produktene sprenger grenser, stammer ikke den kjente logoen stammer fra bibelhistorien. Navnet og logoen skal være basert på legenden om eplet som falt ned i hodet på matematikerne og astronomen Sir Isaac Newton.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram