KAN FÅ TRØBBEL: Navnemerket «icePod» ble godkjent av Patentstyret. Det betyr imidlertid ikke at Hennig-Olsen nødvendigvis slipper unna med navnet på sin nye is.
KAN FÅ TRØBBEL: Navnemerket «icePod» ble godkjent av Patentstyret. Det betyr imidlertid ikke at Hennig-Olsen nødvendigvis slipper unna med navnet på sin nye is.Vis mer

Apple kan gå til iskrig mot Hennig-Olsen

Er icePod snylting på merkenavn?

(Dagbladet.no): Den nye Hennig-Olsen-isen heter icePod, har form som en iPod og med på kjøpet følger en gratis nedlastbar sang.

Likvel er ikke den Kristiansand-baserte iskremfabrikken redd for at Apples advokater velger å saksøke. Hennig-Olsen viste i går til at ordmerket «icePod» ble godkjent av Patentstyret i 2007.

Det er imidlertid ingen garanti mot søksmål.

- Det Apple kan vurdere er om isen, formen på isen og bruken av uttrykket «download music» totalt sett utgjør et brudd på markedsføringsloven, sier Knut Andreas Bostad, seksjonssjef i design- og varemerkeavdelingen i Patentstyret, til Dagbladet.no.

- Gjorde rett
Patentstyret tok i 2007 utelukkende stilling til merkenavnet icePod slik det ble brukt om en is. De hadde ikke informasjon om design, og visste heller ikke at isen også ville gi kundene tilgang på en gratis låt.

- Betyr det at Patentstyret gjorde en feil beslutning da dere godtok varemerket i 2007?

- Ut fra det grunnlaget vi hadde da, mener jeg at vi gjorde en riktig vurdering, mener Bostad.

Han påpeker at Patentstyret tar stilling til ordmerker i forhold til ulike varegrupper, og at icePod kun ble godkjent som ordmerke for iskrem. Om Henning-Olsen ville registrert merkenavnet på en MP3-spiller, ville saken trolig stilt seg helt annerledes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spennende sak
Apple hadde anledning til å protestere mot icePod i tre måneder etter registreringen, men det skjedde ikke.

Spørsmålet nå er om designet og tilleggstjenesten med nedlasting av musikk gjør at de likevel kommer til å reagere.

- Mener du at Apple har en god sak om de velger å gå til sak mot Hennig-Olsen?

- Det har jeg ikke så lyst til å mene noe om. Men ut fra et varemerkerettslig perspektiv, er det en spennende sak. Og Apple har i hvert fall ressursene til å prøve den for retten, om de ønsker det.

Apple har for øvrig også forsøkt å registrere utseendet på iPoden som varemerke — det vil si å få eneretten til sitt karakteristiske design med blant annet det berøringsfølsomme hjulet. Foreløpig har imidlertid ikke Apple vunnet fram i Patentstyret med dette, men søknaden er fremdeles under behandling.

Hvis denne blir registrert kan Apple ha en enda bedre sak i forhold til Hennig-Olsen.

Ikke alene
Advokat Amund Grimstad i advokatfirmaet Bull & co. har ikke sett IcePod-isen selv, men opplyser at hensikten med både varemerkeloven og markedsføringsloven er å unngå snylting på merkevarer.

- Snylteeffekten oppnås når noen forsøker å dra nytte av andre merkevarer som har et særlig godt renommé. Om dette har skjedd i dette tilfellet, tør jeg ikke å konkludere med foreløpig, sier han til Dagbladet.no.

Hennig-Olsen er for øvrig ikke den eneste som har kommet på ideen med icePod. Også et amerikansk selskap har registrert merkevaren, og via icepod.com selges det sølvetuier til den berømte musikkavspilleren.

Apple ønsket i går ikke å kommentere saken overfor Dagbladet.no, og Hennig-Olsens talsmann Paal Hennig-Olsen har ikke vært tilgjengelig for kommentar i ettermiddag.

PS: Saken om Hennig-Olsens spesielle, nye is har gått verden rundt etter at Dagbladet.no omtalte den i går. Blant annet er den omtalt på Gizmodo og The Unofficial Apple Weblog.

GODKJENTE MERKENAVNET: Knut Andreas Bostad i Patentstyret.
GODKJENTE MERKENAVNET: Knut Andreas Bostad i Patentstyret. Vis mer