HISTORIELØST OM SKOLEN: Giske og Støres historieløshet er et hån mot skole-Norge, skriver artikkelforfatteren. 
Foto: NTB scanpix
HISTORIELØST OM SKOLEN: Giske og Støres historieløshet er et hån mot skole-Norge, skriver artikkelforfatteren. Foto: NTB scanpixVis mer

Ap's skolepolitiske narrespill

Når Giske og Støre går ut i Dagbladet og hevder at de står bak etterutdanningsreformen, er det langt fra sannheten.

Meninger

En god skole for alle proklamerer Støre og Giske i fredagens Dagbladet. For oss som jobber i skolen, er det nesten så vi ikke tror det vi leser, men politikere har nå alltid hatt frekkhetens nådegave. Støres nye retorikk er at han skal skape en «familie» der han er den store Far, alt er så greit og alle er hyggelige. Han snakker stadig vekk om et bredt samarbeid. Premisset er at AP er den som setter dagsorden for samarbeidet.

Giske og Støres historieløshet er et hån mot skole-Norge. Ikke bare skryter de på seg en rekke reformer som Høyre har innført, men de feier lett Hærnes og Søgnens skoleeksperiment fra 1994 under teppet. Elevene skulle selv ta ansvar for egen læring og det hele skulle være prosjektstyrt. I løpet av kort tid var ikke skolen til å kjenne igjen, elevenes prestasjoner raste og snart fikk vi se resultatet av AP-skolen gjennom PISA-sjokket.

Kunnskapsløftet ble innført av Høyre, og ideen var at nå skulle lærerne drive med fag igjen. Vi skulle ta tilbake makta i klasserommet og danne et fellesskap der læring og ikke lek var i fokus. Det var som manna fra himmelen i en lærers ører. Ved hjelp av alle andre partier enn AP og SV, har vi gradvis klart å gjenskape en skole der læring er i fokus.

Når Giske og Støre går ut i Dagbladet og hevder at de står bak etterutdanningsreformen, er det langt fra sannheten. De vil ansette flere lærere og gi oss så mye bedre tid til å jobbe med elevene. Men dersom du undersøker hva som har skjedd i kommuner der AP har makta, er lærertettheten gått ned og klassestørrelsen økt. Flere kommuner rapporterer om opptil 35 elever i klassene, og det er så få lærere at alternativet er ufaglærte. Aldri har lærerne i AP-kommuner hatt så dårlig tid med elevene som nå.

Det som hovedsakelig kjennetegner en skolepolitiker, er at det som regel skorter på evner, kunnskap, langsiktighet og penger. Er det noe vi i skole-Norge IKKE trenger, er det en ny AP-reform. For en politiker i opposisjon, kan du love hva enn du vil. Giske og Støre lever enda i den villfarelsen at de tror vi velgere biter på. Åh nei, vi vet at det er et politisk narrespill, løgn og propaganda.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook