Aqua er storindustri

KØBENHAVN (Dagbladet): Aqua er mer enn Danmarks største musikkeksport noensinne. Aqua er storindustri. Sammen med popeventyrets nye plate kommer nå et hav av effekter

Småbarnsforeldre - varsku her: Foruten sitt hovedprodukt, plata «Aquarius» som kommer ut i morgen, er de utroligste Aqua-gjenstander på vei.

Shampoo, body lotion, nøkkelringer, klokker, smykker, bøker, ringer, pysjamaser, spill, briller, plakater, videoer, capser, dukker, badetøy, gensre, plakater, t-skjorter, engangskamera og godteri av alle slag kommer i kjølvannet av plata. Flere millioner er investert i effekter, eksakt hvor mye vil ingen røpe.

- Vi var ikke forberedt på hvor populær Aqua og «Aquarium» ville bli i 1997, og vi var ikke riktig forberedt på at det ville bli stor etterspørsel etter merchandise. I dag er situasjonen en annen, sier Thomas Busch. Han er koordinator for Aqua-effekter i plateselskapet, og kommer med over 50 produkter i morgen. Aqua har solgt mye før. Nå skal de slå alle rekorder.

15 millioner

Dagbladet snakket med Universals internasjonale direktør, Jørgen Larsen, da plata ble lansert for verdenspressen fredag kveld. Toppsjefens offisielle mål er å matche salgstallene til debuten Aquarium, som nå har passert 15 millioner solgte eksemplarer, ifølge Larsen.

- Jeg vil ikke si hvor mye penger vi vil investere i Aqua, men det er mye. Svært mye, nikket Larsen lurt etter at han hadde konstatert at Aqua også har blitt et overbevisende live-band.

Bandet framførte seks av sine 12 låter fra den nye plata. Til tross for at Lene & co selv følte seg både sliten og smånervøs, ble det et oppløftende lite dukk inn i Aquas ikke altfor dype, men desto morsomme og ironiske akvarium.

Storsatsning

Universals gullfisk har et potensiale som det på verdensbasis satses beløp i hundremillionersklassen på. Dagens Næringsliv skrev i går at bare markedsføringskostnadene er rundt 330 millioner. Dette fnyser Universals markedsdirektør Morten Jensen av, og mener at beløpet er tatt ut fra luften.

Men bare lanseringsfesten fredag kostet flere millioner. Aldri før har et band i Skandinavia hatt en mer storslått lansering. Det Kongelige Bibliotek, kalt for Den sorte diamant på folkemunne, var gjort om til et akvarium. Egentlig skulle hovedpersonene selv komme til festen i en ubåt, men det var ikke dypt nok for en ubåt å gå inn ved det imponerede biblioteket.

Til Canada

Uansett var det ikke spart på noe da Lene Nystrøm og hennes tre gutter ble lansert foran 1000 spesialinviterte gjester, hvorav halvparten pressefolk fra hele verden.

Det dansk-norske popeventyret, som er blitt danskenes største musikkeksportvare gjennom tidene, fortsetter. En massiv promotionturne helt fram til sommeren står foran døra. I dag reiser popstjernene til Canada etter at de i helga har fått være sammen med venner og familie.

...til klær, capser og badetøy.
KJØPEPRESS: Så forbered deg på kjøpepresset.
IKKE BARE MUSIKK...: Aquas plate er bare begynnelsen.
ET HAV AV EFFEKTER: Fra linjaler, ryggsekker, nøkkelringer og engangskameraer....