Aqua topper britiske hitlister

Norske Lene Grawford Nystrøm (23) og Aqua river ned Spice Girls fra de britiske hitlistene med låta «Barbie Girl». Og nå tror Aquas norske plateselskap at popbandet kan bli større enn Spice Girls.

- Ja, hvorfor ikke. Aqua er plateselskapets viktigste satsing verden over - og det vil det være lenge, sier markedsdirektør Helge Barra i plateselskapet Universal.

For i går gikk Aqua til topps på de offisielle hitlistene i England og Irland med «Barbie Girl». Bandet gikk for kort tid siden inn på 2. plass, men i går klatret de til topps og forviste dermed Spice Girls og låta «Spice up your life» fra tronen - på krydderjentenes hjemmebane.

I amerikanske bransjekretser er Aqua i lang tid blitt sammenliknet med Spice Girls og teenybopperne Hanson. Tidligere i sommer spådde dagsavisa USA Today Aqua en framtid på linje med krydderjentene. Samtidig med at de klatret helt til topps i Storbritannia, føyk Aqua inn på førsteplassen i Eire. Men det å erobre hitlistene i Storbritannia er ikke bare en seier i et stort marked. Her er signaleffekten like viktig.

- Aqua fungerer overalt, fra Japan i øst til USA i vest. Store deler av verden har foreløpig bare hørt en låt fra albumet, som har mange hitlåter. Det er «Roses are red» og «My oh my» beviser på i Norge og Danmark. Nå kommer singel nummer fire her hjemme; «Good morning sunshine». Vi spår Aqua lang levetid, sier Barra.

Gruppa har i høst blitt lei av hele tida å bli karakterisert som «Barbie-gruppa» og utelukkende assosiert med en enkelt «party-låt» slik gruppa bak Macarena-landeplagen ble det i fjor. I USA har selskapet nå innstilt salget av singelen og dreid mer av oppmerksomheten mot CD-en.