Aquas tøffe nedtur

Med debutalbumet «Aquarium» erobret de verden. Nå strever Aqua med å følge opp: Nummer to-albumet «Aquarius» flopper i England og USA, og selger langt under forventet. Nå utsetter Lene Nystrøm og co. verdensturneen.

  • Turneen, som opprinnelig skulle ha begynt i august, er nå utsatt til januar neste år.
  • Plateselskapet har bestemt at Lene Nystrøm og René Dif skal fortsette promoteringen av «Aquarius» ut 2000.
  • De to andre medlemmene, Claus Norreen og Søren Rasted, begynner allerede i sommer å jobbe med album nummer tre.

Skifter smak

Mens Aqua fortsatt er superstjerner i Skandinavia og Det fjerne Østen, er interessen lunken for den nye Aqua-plata i store markeder som USA, England og Tyskland.

- Aqua var borte fra tenåringsmarkedet i et helt år før den nye plata kom ut. Det er for lenge i en verden der fjortisene skifter smak hver tredje måned, uttaler mannen som oppdaget Aqua, Niklas Anker, til Dagbladet.

Nummer 78 i USA

Aqua var et av plateindustriens store, globale salgsfenomener på slutten av 90-tallet. Nærmere 15 millioner solgte av «Aquarium» var et rent eventyr. Oppfølgeren «Aquarius» har på tre måneder solgt vel tre millioner. Et pent tall isolert sett, men tegnene på at Aqua sliter i motbakke er mange:

  • «Aquarius» nådde bare en 78. plass i USA og røk ut av Billboard 200 etter bare to uker. Forgjengeren solgte 2,7 millioner på dette markedet.
  • Også i England datt «Aquarius» ut av albumlista etter bare to uker og bare 35000 solgte.
  • Gruppas nye singel «Around The World» falt denne uka ned til en 44. plass i sin andre listeuke i England. I 1997/98 scoret Aqua tre engelske nummer én-hiter på rad.

Radiotrøbbel

Etter at førstesingelen «Cartoon Heroes» ikke ble en megahit, satte Aqua sin lit til at «Around The World» skulle gjøre jobben. Det har ikke skjedd.

- Det er overraskende at «Around The World» ikke har gjort det så bra. Aqua har problemer med å få radiospilling både i England og Tyskland, forklarer Universal-direktør Paludan.

I Europas største platemarked, Tyskland, har «Aquarius» ennå ikke nådd kravet til gullplate med 100000 solgte.

Aqua-responsen er skuffende også i de fleste andre europeiske land.

Produktsjef hos Universal i Norge, Adrian Perrott, trekker fram følgende:

- Da Aqua slo igjennom i 97 med «Barbie Girl», hadde de masse ironi og ble et fenomen på det. Den nye plata er mer seriøs, og det har det så langt vært vanskeligere å få gjennomslag for, sier han.