LESERNE VET ALLTID BEST:  Det er brukerne som gjør internett bedre. Her er det "adpowers", som har lagt ut et bilde med fri lisens for andre til å bruke via tjenesten Creative Commons, som er en slags omvendt copyright. Veldig kult. Foto: Adpowers, Creative Commons
LESERNE VET ALLTID BEST: Det er brukerne som gjør internett bedre. Her er det "adpowers", som har lagt ut et bilde med fri lisens for andre til å bruke via tjenesten Creative Commons, som er en slags omvendt copyright. Veldig kult. Foto: Adpowers, Creative CommonsVis mer

Årets aller beste leserkommentar

Gikk litt ut over en tv-kokk.

(Dagbladet.no): I år har dere skrevet rundt 900 000 kommentarer på Dagbladet.no.

Enkelte av våre lesere liker dem ikke, mens andre igjen mener vi burde åpne for kommentar på langt flere saker.

En dugnad
Jeg er personlig enig med de siste. Men er også enig i deler av kritikken mot kommentarsystemet. Av og til blir det mye krangling om ingenting, og av og til tipper det over. Så vi har planer om å skru videre på systemet for å la de beste kommentarene lettere flyte opp og bli best vist.

Noen ganger ser leserne noe vi ikke ser, som i denne saken, som handler om Rosenborg-trenerens avgang, og hvor den ny treneren sitter i bakgrunnen.

Men det er dere lesere som egentlig driver internett. Det er på en måte verdens største dugnad, selv om enkelte av oss har det som levebrød.

Her er mine profiler på Facebook, Nettby  (rejohamm), Jango og Twitter. Dette er tjenester som blir bedre jo flere som bruker dem, og som sammen med Flickr, Digg og Youtube er de store profildriverne på nett sammen med alt det Google driver med.

Dette gjelder også teknisk. Har du noen gang lasta ned en film via bittorrent-teknologi, så har du kanskje fått med deg at det går fortere jo flere som laster ned filmen samtidig som deg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor åpner vi for kommentar

Tanken bak å åpne for kommentar var veldig enkel; Uansett hva vi skriver om, vil det finnes enkelte lesere der ute som vet mer enn oss. Og summen av lesere vil uansett vite mest.

Derfor har vi i mange år linket til kildene og åpnet for kommentar, slik at dere lesere kan korrigere oss. Det endrer journalistikken langt mer enn en skulle tro. Tradisjonelt har jo journalistene både vært ufeilbarlige og allvitende.

Personlig kan jeg egentlig ingen ting. Jeg kan skrive, lese, lytte og er etter mange år som journalist blitt ganske flink til å forstå hva folk mener og ordlegge dette. Men jeg gjør også feil, og dere korrigerer meg.

Årets beste kommentar?

Men noen lesere er fantastisk flinke til å ordlegge seg. Vi la ut en sak, som opprinnelig sto i papirutgaven, i Magasinet, om kokken Eyvind Hellstrøm, som var internasjonalt kjent før han dukket opp på TV i høst.

Hellstrøm var uvitende om at folk har ketsjup i kjøleskapet.

- Mener du at folk virkelig har ketchup i kjøleskapet?

- Jeg vil si det er ganske vanlig.

- Virkelig? Hm ... Ketchupen må ut. Ferdigmatprodukter er forferdelige. Jeg gidder ikke å snakke om frossenpizza en gang. Men ... Hva har folk i kjøleskapet, egentlig?

Saken er veldig velskrevet og fornøyelig å lese, men av leserne skrev et innlegg som fikk 1613 anbefalinger. Og med god grunn.

Jeg har har på ingen måte fått med meg alle de tusenvis av innleggene som dere har bidratt med i år, men kårer likevel dette til årets kommentar.

Her er den:

Redd for å være udanna?

Skrevet av Kritias 20.09.2008 kl. 13:50


Det er udannet å latterliggjøre folks mangel på dannelse, sa Cæsar til soldatene sine da de lo av gallernes (i dag franskmennenes) primitive matvaner. Middelklassens redsel for å være folkelig er en av middelklassens mest avslørende egenskaper. Virkelig aristokrati, det visste Cæsar, har aldri hatt problemer med det folkelige. Tvert imot: Aristokraten er som folket: han gjør nøyaktig som han vil. Det er bare småborgeren, han som befinner seg midt i mellom, som hutrer av redsel for å gjøre noe galt. Glem ikke at snobb er avledet av sine noblesse, dvs uten adel, myntet på dem som tror man kan tiltuske seg adel gjennom smak og dyre livsvaner. Om dem sier Nietzsche: Ytre dannelse for indre barbarer. Derfor: Spis så mye ketchup du vil. Det beviser bare at du enten er folkelig - eller en sann aristokrat.


Og skulle du lure på hvorfor noen skriver Først, i kommentarfeltet, altså som om det er en konkurranse, så finner du svaret her!

VAR UVITENDE OM KETSJUP:  Kokk Eyvind Hellstrøm. Foto: Dagbladet.
VAR UVITENDE OM KETSJUP: Kokk Eyvind Hellstrøm. Foto: Dagbladet. Vis mer