Årets beste filmer 2012

Blockbusterne traff bedre enn kunstfilmene i året som gikk. Men årets beste film blander barsk spionkrig med ømhet og lengsel.

NUMMER 2: «Play»
NUMMER 2: «Play» Vis mer
NUMMER 8: «The Hunger Games»
NUMMER 8: «The Hunger Games» Vis mer
NUMMER 10: «Min søster»
NUMMER 10: «Min søster» Vis mer

1. «Muldvarpen»
(Br. Regi: Tomas Alfredson)
En historie kan fint være både underlig saktegående og ulidelig spennende. Dét er i alle fall denne oppdateringen av John le Carrés spionfortelling «Tinker, Tailor, Soldier, Spy», som i utsøkte bilder i en utstudert tilfeldig syttitallspalett skildrer de forsofne sjefene for britisk etterretning som forsøker å henge med i de brå svingende i spionkrigen mellom øst og vest. Bildene til Alfredson (kjent for den også nydelige «La den rette komme inn») er komponert med stor flid, castingen perfekt, spillet deilig subtilt, og den barske krimgåten blandet med en følelse av vemod og lengsel, etter noe som var, eller noe som befinner seg et annet sted. Oldman ser ut som en klok, lyttende skilpadde i rollen som den bebrillede George Smiley. Det er en kompliment.

2. «Play» (Sv. Regi: Ruben Östlund)  Et rystende realistisk formeksperiment. Fem afrikanske gutter i Gøteborg utfører «brorsantrikset» mot to etnisk svenske og en asiat, der de anklager en av svenskene for å ha stjålet mobilen til en lillebror. Trusselen om vold henger over dem. Östlund metode er å la kamera stå. Han bruker det siste innen digital kamerateknologi (RED) og beveger seg rundt i den høyoppløste bilderammen i etterkant. Effekten gir i utgangspunktet en følelse av eksperimentell kunstfilm, men de improviserende amatørskuespillerne som fyller hovedrollene i «Play» skaper en smertefullt virkelighetsnær handling som dreier seg mer om tidløs maktkamp enn etniske konflikter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

3. «Moonrise Kingdom»
(Am. Regi: Wes Anderson)
Wes Anderson hyller sin, og publikums, forgangne barndoms dal i en film som er både stilisert og distansert, og varm og nær. To utstudert outsideriske tenåringer finner hverandre og rømmer hjemmefra. Oppslukt av hverandre enser de knapt at foreldrene og øvrige medlemmer av deres generasjon, gestaltet av Frances McDormand, Bill Murray, Edward Norton og Bruce Willis, er slitne og stressa og nokså ensomme. Andersons teft for det taktile og stofflige fornekter seg ikke: Alt her ser ut som om det er laget og eid av noen, akkurat som tingene du selv finner om du går på skattejakt på loftet hjemme.
4. «The Avengers»
(Am. Regi: Joss Whedon) «The Avengers» er en kraftpakke av action og superheltemot, der Joss Whedon på imponerenede vis klarer å holde styr på alle trådene i manus, slik at både Iron Man, Hulken, Black Widow og Thor bør si seg fornøyd med resultatet.
5. «Take this Waltz»
(Can. Regi: Sarah Polley) Michelle Williams må velge mellom kokebokforfatter Seth Rogen og en kjekkas med rickshaw i denne vare kjærlighetshistorien fra Toronto. Regissør Sarah Polley finner balansen mellom det manierte og det dypt rørende.
6. «Operasjon Argo»
(Am. Regi: Ben Affleck.) Ben Affleck overbeviser stort i sitt tredje forsøk som regissør. «Argo» er en seriøs politisk thriller full av humor, lagt til 1979 og gisselkrisa i Teheran. Tony Mendez (Affleck) smuglee seks diplomater ut av Iran ved å late som om de er et canadisk filmteam.

7. «Skyfall»
(Br. Regi: Sam Mendes)
James Bond ser fremover og bakover, retter sinnet både utover og innover i denne elegante jubileumsutgaven. Melankolien avbrytes heldigvis av noe så oppsiktsvekkende som originale actionstunts, der gravemaskiner og t-banetog brukes som våpen.

8. «The Hunger Games»
(Am. Regi: Gary Ross)
Smart og smidig dystopi for pessimistiske tenåringer, som også vekket overrumplende engasjement i voksne seere. Katniss (Jennifer Lawrence) er en av tolv ungdommer som må slåss til døden i futuristiske gladiatorkamper, i en kvasiromersk fremtid ingen vil leve i men alle vil se på film.

9. «The Artist»
(Fr. Regi: Michel Hazanavicius)
En sjarmbombe lett som tyll og en øm hyllest til en tapt tid er blant beskrivelsene som kan brukes på denne Oscar-vinnende stumfilmen. En stumfilmstjerne på vei ned møter en starlet på vei opp i mellomkrigstidens Hollywood og blir betatt, men ingen av dem kan noen gang si hva de føler.
10. «Min søster»
(Sveits. Regi: Ursula Meier) Simon er en 12 år gammel skityv i de sveitsiske alpene som lengter etter mor. Ursula Meiers andre kinofilm er et gripende drama som byr på store overraskelser underveis.