Årets beste internasjonale utgivelser

Alicia Keys

«The Diary of Alicia Keys»

(J Records/BMG)

1. Bare 22 år gammel svever Alicia Keys i soulmusikkens øverste sfære. Anført av nydelige «You Don't Know My Name», er dette en elegant og bråmoden blanding av klassisk soul, hip hop og moderne r&b.

The White Stripes

«Elephant»

(XL/Playground)

2. Den rødhvite Detroit-duoen overvant en massiv hype og leverte sitt beste album, og befestet sin posisjon som sin generasjons viktigste - og mest stilfulle - folk- og bluesfornyere.

Damien Rice:

«O»

(Warner)

3. Et stort år for iren, som ikke bare fikk en svært varm mottakelse i melankolirocklandet Norge, men som også fikk den amerikanske Shortlist-prisen for dette lavmælte, David Arnold-produserte albumet.

Tom McRae

«Just Like Blood»

(dB/BMG)

4. En annen melankoliker som får varme omfavnelser av norske kritikere og platekjøpere. Engelskmannen fulgte opp sitt Nick Drake-inspirerte debutalbum med mer av det samme: de gode, triste stemningene.

OutKast

«Speakerboxx/The Love Below»

(Arista/BMG)

5. Soloplater fra Big Boi og Andre 3000 pakket sammen til en dobbel-cd med rein, skjær galskap. Andre 3000s «The Love Below» er det sterkeste kortet, med singlehiten «Hey Ya» som majestetisk salgsargument.

Sean Paul

«Dutty Rock»

(VP/Warner)

6. Det ble ikke noen Quart-opptreden fra Jamaicas største dancehall-stjerne, men «Dutty Rock» tok seg likevel av oppgaven med å gjøre denne moderne og digitale reggae-sjangeren stuerein i Norge.

Dizzee Rascal

«Boy In Da Corner»

(XL/Playground)

7. I fjor var det The Streets, i år var det Dizzee Rascal (18) som ga oss elleville storbyfortellingeri garage/hiphop-format. Stakk også av med Mercury-prisen foran nesa på Coldplay og Radiohead.

Ed Harcourt

«From Every Sphere»

(Heavenly/EMI)

8. «Coldplay/Travis for viderekomne», het det her i avisa om mannens Quart-konsert. På sitt andre album ga engelskmannen oss enda et stykke klassisk, melodisikkert og ofte pianobasert poprockhåndverk.

Bonnie 'Prince' Billy

«Master & Everyone»

(Domino/MNW)

9. Dette er Will Oldhams «Pink Moon», hans nakne, akustiske mesterstykke. Albumet, som er det tredje under Bonnie 'Prince' Billy-navnet, er også det mest velprodusert i en rikholdig og skranglete katalog.

Erykah Badu

«Worldwide Underground»

(Motown/Universal)

10. En mer elektro- og ghettoorientert Erykah Badu har tatt over for den jordnære morsfiguren hun tidligere har framstått som på sine mer retrosoulpregede plater. Fortsatt varmt, men veldig annerledes.

11. Lars Winnerbäck och Hovet: «Söndermarken» (Sonet/Universal)

12. The Darkness: «Permission To Land» (EW/Warner)

13. Four Tet: «Rounds» (Domino/MNW)

14. Black Rebel Motorcycle Club: «Take Them On, On Your Own» (Virgin)

15. The Blood Brothers «...Burn, Piano Island, Burn» (Artist Direct/BMG)

16. Béla Fleck & The Flecktones: «Little Worlds» (Columbia/Sony)

17. Ry Cooder & Manuel Galban: «Mambo Sinuendo» (Nonesuch/Warner)

18. Vic Chesnutt: «Silver Lake» (New West/Playground)

19. The Cardigans: «Long Gone Before Daylight» (Stockholm/Universal)

20. Emmylou Harris: «Stumble Into Grace» (Nonesuch/Warner)

21. Manitoba: «Up In Flames» (Lerf/VME)

22. Warren Zevon «The Wind» (Artemis/VME)

23. Gillian Welch: «Soul Journey» (Acony/Warner)

24. Kelis: «Tasty» (Star Trak/Virgin)

25. 50 Cent: «Get Rich Or Die Tryin'» (Interscope/Universal)

26. Ryan Adams: «Love Is Hell, Part 1» (Lost Highway/Universal)

27. Jay-Z: «The Black Album» (Roc-A-Fella/Universal)

28. Lucinda Williams: «World Without Tears» (Lost Highway/Universal)

29. Yeah Yeah Yeahs: «Fever To Tell» (Polydor/Universal)

30. The Mars Volta: «De-Loused In The Comatorium» (Universal)