Årets beste jazz etc.

Det er tid for subjektive årsoversikter, her er jazzåret 2010.

BESTE NORSKE KONSERT: Trondheim Jazzorkester med Erlend Skomsvoll og Chick Corea i Oslo Konserthus. Foto:Terje Mosnes/Dagbladet
BESTE NORSKE KONSERT: Trondheim Jazzorkester med Erlend Skomsvoll og Chick Corea i Oslo Konserthus. Foto:Terje Mosnes/DagbladetVis mer

ÅRETS BESTE: Nok en gang skamløst basert på sviktende hukommelse og nykkete digitalarkiver: Her er en bukett påstander om jazzåret 2010:

BESTE ALBUM, NORSK

1. Lage Lund: «Unlikely Stories» (Criss Cross)
Suverent fra den USA-utdannede, New York-bosatte gitaristen i kvartett med velrenommerte amerikanske musikere og egne komposisjoner.

2. Trondheim Jazz Orchestra & Eirik Hegdal with special guest Joshua Redman: «Triads and more» (MNJ)
Strålende studioversjon av den musikalsk mangslungne moldejazzkonserten fra 2006.

3. Jørn Øien Trio: «Digging In The Dark» (Bolage)
Pianist Øien, bassist Per Zanussi og trommeslager Torstein Lofthus i storslag bortenfor standardrepertoaret.

BESTE ALBUM, UNORSK

1. Brad Mehldau: «Highway Rider» (Nonesuch)
Djerv og ambisiøs jazz/klassisk suite på dobbeltalbum fra Mehldau med trio og sterke gjester.

2. Bobby McFerrin: «VOCAbuLarieS» (EmArcy)
Korsang med uimotståelig grooveglede, rytmefryd og vokal entusiasme.

3. Dave Holland Octet: «Pathways» (Dare2)
Bassveteranen i spissen for et klubbopptak fra New York med trøkk og superswingende tæl.

BESTE BOKS, NORSK

Paolo Vinaccia: «Very Much Alive» (Jazzland)
Trommemesteren i helfigur, mest sammen med Terje Rypdal og Ståle Storløkken.

BESTE BOKS, UNORSK

Div. art.: «The Perfect Jazz Collection. 25 Original Albums» (Sony)
Perledykk i Columbia- og RCA-arkivene, fra Armstrong og Tatum til Miles og Marsalis.

BESTE KONSERT, NORSK

1. Trondheim Jazzorkester ledet av Erlend Skomsvoll med Chick Corea. Oslo Konserthus
Gedigent punktum for en ny turnérunde i samarbeidet, 10 år etter mirakelkonserten som startet det hele.

2. Arild Andersen/Gary Burton/Tommy Smith/Alex Riel. Moldejazz
Inspirert mestermøte i Bjørnsonsalen der bassisten og vibrafonistens mangeårige ambisjon om å spille sammen endelig ble omsatt i herlig praksis.

3. Ola Kvernbergs «Liarbird» med Joshua Redman. Moldejazz
Fiolinistens store bestillingsverk for Trondheim Jazzfest ble et høydepunkt også under Moldejazz. Står på Nasjonal Jazzscenes program for kommende vår.

BESTE KONSERT, UNORSK

1. Ornette Coleman Quartet. Oslo Jazzfestival
Den gamle mester fornektet seg ikke i Bjørvikaoperaen, og leverte nok en gang musikk som ikke likner noen andres.

2. Dave Holland Quintet. Nasjonal Jazzscene
Superbassist + superband i to klubbsett = lystbetont superslit.

3. John Scofield Trio. Nasjonal Jazzscene
Scofield-Swallow-Stewart fra elegant standardswing til beinhard bluesfunk.

MEST FORBLØFFENDE KONSERT:

Pat Methenys Orchestrion i Oslo Konserthus.
Et arsenal av selvspillende instrumenter og Metheny som the mad professor — som å være på en Pat Metheny Group-konsert i en alternativ virkelighet.

MEST ØREDØVENDE ALBUM:

Shining: «Blackjazz» (Indie Rec.)
Blytungt og beksvart fra jazzens høyskolerte kullkjeller.

BESTE NESTENJAZZ, NORSK

Jan Garbarek/Hilliard Ensemble: «Officium Novum» (ECM)
Det tredje og muligens vakreste kapitlet i en 16 år lang suksesshistorie.

BESTE NESTENJAZZ, UNORSK

Dino Saluzzi: «El Encuentro» (ECM)
Intens og vakker musikk fra bandoneon, saksofon, cello og strykere.

TIL DAGSORDEN:

Sonny Rollins spilte en god konsert under Moldejazz, punktum. Uansett
hva Arild Rønsen måtte mene, punktum finale!