Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Årets beste serier: - En skandale

«Game of Thrones» går ut i historien med et magaplask og NRK forarger, mener Dagbladets tv-anmeldere.

«HEIMEBANE»: Etter sesongfinalen av NRK-serien «Heimebane» tikket inn flere meldinger til skuespiller Ståle Remøy Pettersen (20). Dagbladets anmeldere mener det er en skandale at NRK ikke fornyet suksessen. Video med tillatelse fra NRK Vis mer

Hva sitter vi igjen med når vi skal gjøre opp regnskap for nok et serieår? 2019 så den altoverskyggende «Game of Thrones» snuble i oppløpet og gå ut i historien med et magaplask. Opp av asken fra selve symbolet på de overlessede mastodontseriene, dukket et kobbel med mer smidige miniserier, som ble de virkelige snakkisene i år.

Med avsluttede sesonger og færre minutter til rådighet, var de nødt til å veie sine valg med omhu, og fortelle historiene sine mer effektivt.

Som alltid ser vi også at historier om makt, mellommenneskelige relasjoner, familiedynamikk og eksistensiell lengsel, aldri slutter å fascinere, så lenge de er godt fortalt, og tillater seg å være dristige, og fabulere fritt.

Og ikke minst, i et år preget av politisk usikkerhet og sosial uro, er det kanskje naturlig at vi ser bakover i historien for både veiledning og den trøsten det er i å vite at vi har kommet oss ut av store kriser før.

Her er årets beste tv-serier.

10. «Succession», sesong to (HBO)

Denne serien om amerikanske hyperrikinger er alt «Exit» ikke er: Smart, overraskende, fandenivoldsk og sjarmerende. Historien om mediemogulen Logan Roy og de knivende arvingene hans kan virke såpete ved første øyekast, men wow, som det tar seg opp! Absurd og merkelig troverdig på samme tid, om fryktelige mennesker som du likevel blir glad i. Plottvisten helt til slutt i andre sesong er i en klasse for seg.

9. «Heimebane» sesong 2 (NRK)

Jeg kan fortsatt ta meg i å bli forbannet over at denne sesongen ble fullstendig oversett på Gullruten i år. I stedet for å gå ut defensivt og gi oss en andreomgang av det som gjorde Varg IL til hele Norges yndlingslag i fjor, endret serieskaperne spillestil, og prøvde på noe nytt. Resultatet ble dristig, sjangerutfordrende, og i blant surrealistisk. Kanskje ikke for enhver smak, men det skyhøye nivået på håndverket i alle ledd, burde ikke være mulig å ignorere.

At NRK ikke fornyet serien til en tredje sesong er en skandale.

NYE KLIPP: NRK har sluppet nye klipp fra sesong 2 av Heimebane som har premiere 17. februar. I klippet tar diskusjonen en noe uventet vending når spillerne får nye drakter. Video: NRK Vis mer

8. «When they see us» (Netflix)

Miniserien som forteller den sanne historien om «The Central Park Five», de mørkhudede tenåringene som ble uskyldig dømt for en overfallsvoldtekt i 1989, er krevende å se på. Ikke minst fordi den forteller om et urettferdig og rasistisk, amerikansk rettssystem som lever i beste velgående i dag. Serien er også gripende, og mesterlig laget, og mister aldri sin overordnede misjon av syne: å gjøre disse fem til noe mer enn symboler, men til hele individer, med håp, mål og vilje, og en fremtid som brått og brutalt ble revet fra dem.

CENTRAL PARK FIVE: De fem unge guttene ble mistenkt og etter hvert dømt for voldtekten som fant sted under et opprør i Central Park. Deres kamp for å renvaske navnene sine er nå blitt en TV-serie. Video: Netflix Vis mer

7. «Gösta» (HBO)

Gösta er signert den svenske stjerneregissøren Lukas Moodyson, og den er til å le og gråte av. Her møter vi selve inkarnasjonen av hverdagshelten (og den myke mannsrollen): En håpløst selvoppofrende psykolog som på komisk vis suges inn i en malstrøm av forventninger. Skandinavisk hverdag og snillisme settes her i et beksvart humoristisk lys. Resultatet er deilig tragikomisk, med superkleine øyeblikk, kommunal retroestetikk og bøtter med sjarm.

Man får ofte lyst til å kaldkvele Lukas Moodyssons rollefigurer, men samtidig er de umulig å mislike, mener Dagbladets anmelder. Vis mer

6. «Einar» (NRK)

Landsfaderen kan altså bli god TV. Vi følger Gerhardsens livshistorie, fra magre oppvekstkår til politisk klatring i Arbeiderpartiet. Det høres ut som en alminnelig NRK-dokumentar, men man oppdager fort at serien er uvanlig helstøpt, med et ustrakt kildegalleri, private bilder, samt flere nye uttalelser fra nær familie. Portrettet er dessuten overraskende balansert, uten berøringsangst for politiske skampletter og private rykter. Solid håndverk.

EINARS LIV OG VIRKE: Søndag er det premiere på dokumentarserien om han som etterhvert ble kalt Landsfaderen, Einar Gerhardsen (1897 - 1987). Et storslagent portrett av en mann, et parti og en nasjon, mener vår anmelder. Video: NRK. Vis mer

5. «The Crown» sesong 3 (Netflix)

Dronning Elizabeth II merker alderen på kroppen, mens både det britiske imperiet og familien hennes lider av opprørsk utbrytertrang i det historien tar for seg siste del av 60-tallet og halve 70-tallet. Heldigvis viser Netflix’ beste dramaserie ingen tegn på slitasje, selv etter å ha byttet ut hele ensemblet sitt med mer aldersriktige skuespillere. Tanken på at det er nesten femti år til med materiale å ta av, er til å bli skaprojalist av.

NY SESONG: Sesong 3 av «The Crown» kommer 17. november. Video: Netflix Vis mer

4. «Beforeigners» (HBO)

Mennesker fra fortida som plutselig dukker opp i nåtida og blir til «fremvandrere»: Det kunne blitt en klein og påtatt science fiction-vri på innvandringsdebatten, men HBOs første norske dramaserie innfridde forventningene og vel så det. Denne serien var noe av det friskeste, morsomste og mest ambisiøse du kunne se på tv i år.

OSLO-SERIE: Operaen, barcode og flere andre steder i Oslo er kulisser i «Beforeigners», der Nicolai Cleve Broch spiller politietterforsker. Vis mer

3. «Watchmen» (HBO)

Hva får du hvis du parer tegneserienes «Citizen Kane» med mannen bak «Lost» og «The Leftovers»? En av årets desidert snåleste serier, er hva. «Watchmen» plukker opp trådene 34 år etter at tegneserien sluttet, og forflytter seg til Tulsa, Oklahoma. Gjennom et superheltprisme belyses USAs forhold til voldsfantasier, maskert selvtekt, rasisme, og kolonialisme, supplert med en god dose eksistensiell lengsel og et fabelaktig lydspor signert Trent Reznor og Atticus Ross. Det er i blant frustrerende, men aldri mindre enn fascinerende.

RIKT UNIVERS: Skaperen av «Lost» har gitt tegneserienes «Citizen Kane» en oppfølger for vår tid, mener Dagbladets anmelder. Video: HBO Vis mer

2. «Fleabag» sesong 2 (Amazon Prime)

Bak tittelkarakteren «Fleabags» sarkastiske, bakoverlente ytre, skjuler det seg smertefullt tap, rotløshet og dyp sjeleangst. Det høres kanskje ikke ut som det beste utgangspunktet for en av tiårets beste humorserier, men det er det altså. Drøyt, respektløst, innovativt, sylskarpt og nådeløst observert, hysterisk morsomt, og ikke minst med et stort, bankende hjerte. Serieskaper og hovedrolleinnehaver Phoebe Waller-Bridge er både uten frykt og fullstendig kompromissløs i hva hun gjør, og resultatet er desto mer imponerende fordi hun får det hele til å virke som den naturligste ting i verden.

1. «Chernobyl» (HBO)

Det er talende at det skumleste med «Chernobyl» ikke er dens møysommelige, detaljfokuserte utbretting av den forferdelige atomreaktorulykken i Ukraina i 1986, men den altfor troverdige unnvikenheten til sovjetiske byråkrater og partipamper, som gjør vondt så mye, mye verre. Det som lett kunne blitt en klassisk katastrofefilm i serieformat, blir noe mye, mye større og mer rystende, ikke minst fordi den ryggradsløse ansvarsfraskrivelsen, og den dogmatiske, ideologiske troen på eget regimes ufeilbarlighet til fordel for vitenskapelig rasjonalitet, lever i beste velgående over hele verden i dag. «Chernobyl» er ikke lett å se på. Men det er vanskelig å ta øynene vekk.

Helvete på jord: Miniserien om Tsjernobyl-ulykken er både vanskelig å se på og å ta øynene fra, mener Dagbladets anmelder. Foto: HBO Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media