Filmanmeldelse: «First Cow»

Spillefilm

Regi: Kelly Reichardt
Skuespillere: John Magaro, Orion Lee, Toby Jones, Scott Shepherd, Gary Farmer
Premieredato: 14. mai
Aldersgrense: Tillatt for alle

«fortjener all skryt den allerede har fått»

Skal man tro enkelte politikere, er det dårlige vilkår for gründere i Norge for tida. Men det var ikke lett å starte bedrift i 1800-tallets USA heller. I 1820 var nemlig gullrushet i gang i territoriet som senere ble staten Oregon. Rushet førte med seg både kapital og muligheter, men også fattigdom, klasseskille og vold. Det var et hardt og brutalt liv som ikke passet alle.

Nederst i klassehierarkiet møter vi i «First Cow» to ettertenksomme og sympatiske menn som begge sliter med å tilpasse seg den barske guttastemmningen som rådde for 200 år siden.

Heldigvis for både oss og dem finner de hverandre. Den innadvendte kokken Cookie og den idérike kinesiske innvandreren King-Lu utfyller hverandre både personlig og forretningsmessig. Cookie lager fantastiske kaker, og King-Lu ser det økonomiske potensialet i dem. Mer enn det skal ikke til for å starte en liten bedrift og et stort vennskap!

Øverst i samme hierarki er Chief Factor, en av Oregons rikeste menn. Han har gjort det man gjør for å vise rikdom på den tiden – skaffet seg den første kua i området. Cookie og King-Lu begynner å snikmelke kua, for så å bruke melka i kaker de kaller oil cakes, som de selger på det lokale markedet. Når kakene blir så populære at kuas eier hører om dem oppstår det selvsagt forviklinger.

Ville Oregon

Man skulle kanskje tro at dette ikke var nok til å bære en to timer lang film, men det enkle premisset er løst på en overraskende engasjerende måte. «First Cow» har fått en nesten parodisk god mottakelse i USA, og det er lett å forstå hvorfor.

Selv om filmen til tider er det man på diplomatisk vis kan kalle i overkant meditativ, er det sjelden man kjeder seg. Det er i det hele tatt svært behagelig å tilbringe tid i regissør Kelly Reichardts realistiske univers. Den langsomme oppbyggingen skaper på overbevisende vis et levende og saktegående 1800-talls USA, med en god balanse av spenning og hygge. «First Cow» er Reichardts femte film på rad satt til den amerikanske staten. Som i «Meek's Cutoff», satt til samme tidsperiode, er det Oregon som skildres i «First Cow» både skittent og vakkert, og befolket av et engasjerende persongalleri på jakt etter lykke og penger.

Spesielt gode er de to sympatiske hovedpersonene, som fungerer utmerket som kontrast til den brutale naturen og kapitalismen rundt dem. Det er lett å la seg sjarmere av de to mennene og den gode kjemien mellom skuespillerne John Magaro og Orion Lee. Det fortrolige og varme vennskapet bærer filmen framover, og tar umiddelbart plass blant filmhistoriens beste.

Klasseskille

I tillegg til å være en nydelig film om vennskap, baker Reichardt som vanlig også inn litt kapitalismekritikk. «First Cow» er satt til det ville vesten, men det amerikanske klasseskillet er tilsynelatende allerede godt etablert. For Chief Factor er kua et statussymbol, som først og fremst er der for å imponere gjester. For arbeiderklassegutta Cookie og King-Lu er kuas melk derimot hele livsgrunnlaget deres. Det hjelper lite når loven og makten er på de rikes side. Er du født i fattigdom, er det vanskelig å gjøre noe med det, selv om du har gode intensjoner og et godt produkt å selge. Sånn sett har lite forandret seg i USA de siste 200 årene.

«First Cow» er en langsom og tilnærmet perfekt western om vennskap, kapitalisme og kaker. Den fortjener all skryt den allerede har fått. Og skulle du få lyst på oil cakes når du kommer ut av kinosalen, ligger det en oppskrift på internett for de som har tilgang på sin egen, eller andres, ku.