Årets dings er fra 1877

Spotify dreper cd-plata. Vinylen vender tilbake.

FEMDOBLET SALG: Salget av platespillere har økt fra omlag 2000 enheter årlig til nærmere 10 000. Salget av vinyplater dobler seg årlig. Foto: geeknerd99 under en Creative Common-lisens.
FEMDOBLET SALG: Salget av platespillere har økt fra omlag 2000 enheter årlig til nærmere 10 000. Salget av vinyplater dobler seg årlig. Foto: geeknerd99 under en Creative Common-lisens.Vis mer

||| I 2009 tok nettskyen langt på vei livet av platesamlingen som kulturell markør og cd-platen som gjenstand for musikkelskerens begjær. Hva er poenget med å samle på plater, når Spotify gir alle tilgang til alt som finnes?

MEN DET ER IKKE alle som trives like godt med atomiseringen av den individuelle smaken og trivialiseringen av den personlige musikksamlingen. Ikke alle synes lyden av flatbankede mp3-filer er egnet til å formidle det emosjonelle innholdet i musikken.

Her finner vi trolig en av hovedforklaringene på at den gode, gamle vinylplata har fått en renessanse de siste åra.

Den har forsåvidt aldri vært helt borte, men salget øker nå kraftig. I 2008 doblet det globale vinylsalget seg, fra 990 000 til 1,88 millioner eksemplarer. Det var bare en halv prosent av cd-salget på 360 millioner, men vinylveksten fortsetter i samme takt i år, mens alle piler peker bratt nedover for cd-plata.

Nettbutikker som Amazon og Platekompaniet har egne vinylavdelinger, og spesialistbutikker som Big Dipper selger mer og mer vinyl. Formatet mange trodde var dødt og begravet da cd-plata kom i 1982, vinner sakte, men sikkert, tilbake tapt terreng.

Blant vinylentusiastene finner man en tverrfaglig allianse med sterke innslag av indiekids, DJs, rocknostalgikere og middelaldrende audiofile.

Også salget av platespillere øker. I Norge er det solgt om lag to tusen platespillere hvert år i en årrekke, men i 2008 og 2009 spratt tallet plutselig opp til nærmere ti tusen. viser statistikk og prognoser fra Elektronikkbransjen. Statistikken viser også at salgstallene for rene cd-spillere i samme periode falt til 2000 enheter i året.

PÅ VINYL: Bigbang, her ved frontmann Øystein Greni, slapp hele katalogen sin på vinyl i år. Foto: SCANPIX
PÅ VINYL: Bigbang, her ved frontmann Øystein Greni, slapp hele katalogen sin på vinyl i år. Foto: SCANPIX Vis mer

Det selges altså fem ganger så mange platespillere som rene cd-spillere i Norge nå.

ARTISTENE elsker sin vinyl. Nylig kom hele katalogen til det norske rockebandet Bigbang i flotte, vellydende 180 grams pressinger med utbrettsomslag. For et band som alltid har spilt inn musikken sin på analogt utstyr, og etterstrebet den varme og naturlige lyden fra de klassiske rockinnspillingene på 1970-tallet, er det et naturlig og etterlengtet skritt å bli tilgjengelig i dette klassiske formatet. Det låter rett og slett bedre og riktigere enn den samme musikken på cd, enten det er snakk om debuten «Waxed» fra 1995 eller årets «Edendale».

Nye, digitale lydformater med vesentlig høyere oppløsning enn cd-plata, som masterfiler med samplingfrekvens på 192 khz, vil nok utjevne mye av vinylens lydmessige konkurransefordel, og fjerne en del av temperaturen i den langvarige krangelen mellom ulike sekter i det audiofile miljøet om hva som låter best av analogt og digitalt.

Men som Bigbang-frontmann Øystein Greni skriver i en epost til Dagbladet: Vinyl har magi og atmosfære.

Jeg ba Greni tenke høyt om hvorfor vinyl låter så bra i manges ører, og han skrev blant annet dette:

Det er umulig å påpeke rent teknisk hvorfor så mange musikkelskere foretrekker vinyl. Jeg var på besøk i masteringdtudioet til Bernie Grundman i L.A., og der hadde de spilt inn et live jazzband til alle konkuransedyktige medier; 96k digital, analog tape, cd, og vinyl... Så hørte de på i etterkant uten å vite hva som var hva... og til og med vaskedama var enig i at vinyl låt best... Så det eneste man kan konkludere med er at menneskeører liker lyden av musikk på vinyl.

PÅ VINYL: Neil Youngs fire første soloalbum ble sluppet på vinyl i år, remastret med strålende resultat fra de analoge mastertapene.
PÅ VINYL: Neil Youngs fire første soloalbum ble sluppet på vinyl i år, remastret med strålende resultat fra de analoge mastertapene. Vis mer

DET HANDLER IKKE bare om lyd, heller. Å spille vinyl er et lite prosjekt som skaper en mer fokusert lytteopplevelse. Det store og sårbare fysiske formatet, med sin sjenerøse plass til omslagsdesign, foto og tekstark, og sin uvurderlige retrofaktor, gir musikken tilbake en tapt gjenstandskvalitet.

Den kommer sjelden bedre til sin rett enn på utgivelsene til det lille norske plateselskapet Rune Grammfon. Blant vinylutgivelsene derfra i år er Motorpsychos "Child Of The Future", som bare finnes på vinyl, og Susanna & The Magical Orchestras «3», som kommer på to 180 grams plater for avspilling på 45 omdreininger i minuttet. Den er en av de mest rendyrket audiofile plateutgivelsene i Norge til nå, og et godt eksempel på hvordan kvalitetsvinyl flytter musikken enda lenger inn under huden.

Kanskje vi rett og slett må kåre den gode, gamle platespilleren til årets dings?

Følg meg på Twitter: Twitter.com/janomdahl

FORLØPEREN: Thomas Alva Edison med grammofonens forløper, ca. 1877. Emile Berliner kom ti år senere med den første utgaven av det vi i dag kaller grammofonen.
FORLØPEREN: Thomas Alva Edison med grammofonens forløper, ca. 1877. Emile Berliner kom ti år senere med den første utgaven av det vi i dag kaller grammofonen. Vis mer