Lillehammer-notater

Årets festival-sensasjon

Tok publikum med storm på Norsk Litteraturfestival.

GJENNOMBRUDD: Årets åpningsforestilling på Norsk Litteratur ble en brakseier for Fredrik Høyer og hans form for rapinspirert stuntpoesi. Stående applaus fra Lillehammer-publikummet. Foto: Aschehoug
GJENNOMBRUDD: Årets åpningsforestilling på Norsk Litteratur ble en brakseier for Fredrik Høyer og hans form for rapinspirert stuntpoesi. Stående applaus fra Lillehammer-publikummet. Foto: AschehougVis mer

LILLEHAMMER (Dagbladet): Norsk litteraturfestival er i gang. I festsaler, telt og kafeer deler mer eller mindre berømte forfattere fra inn- og utland sine tanker og tekster med publikum.

Den som foreløpig har gjort sterkest inntrykk på publikum, er en stuntpoet fra Drammen. Fredrik Høyer (31) deltok på årets åpningsforestilling med en verbalt eksplosiv forestilling som blåste alt som het hår bakover i den fullsatte salen.

Høyer er for øvrig en dynamo av en artist, som de siste åra har imponert med sine forestillinger, flere av dem i samarbeid med regissør og skuespiller Mattis Herman Nyquist, musiker Gaute Tønders og lysmester Øyvind Wangensteen. De sto også bak forestillingen tirsdag kveld, der Anders Baasmo Christiansen, Vigdis Hjorth og Gine Cornelia Pedersen også leste tekster.

Verbal lavastrøm

Det hele var estetisk sett en meditativ og vakker veksling av stemmer, lyd og lys. Men den myke stemningen ble brått brutt da lyskasteren fanget inn Fredrik Høyer. I to omganger slynget han kaskader av ord og vendinger ut mot publikum, en strøm av poesi, oppfordringer, spissformuleringer og tankelyn, sendt ut som en rødglødende lavastrøm av ord inn mellom benkeradene.

Publikum reagerte spontant. Den ene bølgen av massiv applaus etter den andre skyllet innover scenegulvet, der den beskjedent utseende Høyer syntes å la seg oppildne til enda større høyder i sitt ekvilibristiske show.

Uforglemmelig

- Det var helt topp. Jeg har aldri vært i Maihaugsalen før. Dette ble en uforglemmelig kveld, sier en nesten forundret Høyer til Dagbladets utsendte etter dette gjennombruddet hos en annen type publikum enn han har vært vant til, på rockeklubber og småscener.

Riktignok har han gjort suksess på Nationaltheatret med enmannsshowet bygd på diktsamlingen «Grønlandssutraen» (2016), som av en eller annen uforklarlig grunn ble nullet av komiteen som vurderer lyrikk for Kulturrådet. Men den som ler sist, og så videre. Høyers tekster i går stammer fra ei plate han nylig har spilt inn sammen med musikeren Bendik Baksaas.

Helten er Vindtorn

Mange lurer på om tekstene til Høyer er skrevet og pugget utenat eller improvisert.

- Mye er skrevet og innlært, forklarer han. – Men det dreier seg om en slags språklig freestyle-teknikk som kan minne om rap, der jeg tenker videre og improviserer mens jeg leser. Jeg forsøker å ta rommet, kan du si.

Det klarer han så det holder. Har han noen forbilder? Han er ikke i tvil. Som drammenser beundrer han den henfarne kraftlyrikeren Tristan Vindtorn, som gjorde Drammen mer fargerikt mens han levde og skrev.

- Han er et stort forbilde, sier Høyer.

– Jeg er stolt av å ta opp arven etter ham.