HAR DU ABSTINENSER?: Da har vi en melding som gjør at du kan puste ut: Det blir trolig flere «Mamma Mia»-filmer.
HAR DU ABSTINENSER?: Da har vi en melding som gjør at du kan puste ut: Det blir trolig flere «Mamma Mia»-filmer.Vis mer

Årets gladnyhet til «Mamma Mia»-fansen

Det blir nok en oppfølger, bekrefter produsenten til Dagbladet.no.

(Dagbladet.no): «Mamma Mia» er ikke bare årets kinovinner, det er også tidenes mest suksessrike kinofilm i Norge - målt i billettinntekter.

Dvd-utgaven, som ble lansert onsdag, ser ut til å følge opp ved å bli en av de mest populære julegavene i år. Nå tror produsent Judy Craymer på en oppfølger.

- Når en film har spilt inn drøyt 2,8 milliarder kroner på verdensbasis, ville det vært dumskap å ikke vurdere en film til, skriver Craymer i et e-postintervju med Dagbladet.no.

Mange ideer
Det er i så fall en overraskende vending. Tidligere rapporter har gått ut på at produsentene ikke ønsket en oppfølger.

Regissør Phyllida Lloyd uttalte til Times Online i begynnelsen av november at en ny film var svært lite trolig.

- Jeg er redd en oppfølger vil bli gjort bare for pengenes skyld, når det er det kreative aspektet som må være avgjørende.

Det er imidlertid Judy Craymer som eier rettighetene til «Mamma Mia»-merkenavnet. Det har hun allerede tjent én milliard kroner på.

- Jeg har ikke klart for meg hvilken form en ny film skal ha, men vi har mange morsomme ideer, skriver hun i e-posten.

Lite abstrakt musikk
Historien om Judy Craymer kunne kanskje være verdt en film i seg selv.  Hun begynte som produsent i det små, og som 23-åring fikk hun det store gjennombruddet som utøvende produsent for «Chess».

Da møtte hun også Abba-legendene Bjørn Ulvaeus of Benny Andersson for første gang, siden de to skrev musikken til musikalen. Craymer var selv fan av punk, men hun hadde en idé om at Abba ville fungere i en musikalsetting.

Abba har vært veldig beskyttende i forhold til bruk av sin musikk, men de stolte etter hvert såpass på produsenten at de gikk med på å lisensiere ut låter.

- Det er noe ekstremt teatralsk ved låtene - de er ikke abstrakte. «The Winner Takes It All» ble min inspirasjon for å lage showet. Det er en av vår tids største popballader, og er en berg-og-dalbane av følelser, skriver Craymer.

Som karoke på ecstasy
Sammen med manusforfatter Catherine Johnson og regissør Phyllida Lloyd bestemte hun seg for å lage et musikal som framfor noe annet skulle være GØY å se.

Craymer har ved flere anledninger stolt sitert en New York Times-anmelder, som mente musikalversjonen var «som å dra på karaokebar etter å ha tatt ecstasy».

- Det er i bunn og grunn en morsom historie, som både får deg til å le og gråte. Også er det den uimotståelige Abba-musikken, skriver produsenten om hvorfor hun tror filmen er blitt så populær.

Moderlig gjeng
Hun er kjent for å ha voktet vel om historien og musikalen, og i mange år var det uaktuelt med en filmversjon.

Til slutt gikk de med på det, på én betingelse: De tre damene skulle også få bestemme alt i forhold til filmen. Universal Pictures sa ja, mot at de også gikk med på å ta med Hollywood-produsent Gary Goetzman med på laget.

Men «Mamma Mia» ble først og fremst damenes prosjekt - og de vil også stå ved roret ved en eventuell ny film.

- Det var viktig for meg å holde gjengen samlet, fordi vi har en unik forståelse av hva dette burde være. Ved at vi var tre kvinner, fikk vi til en slags moderlig atmosfære. Vi samarbeider bra, og vi tok ansvar alle sammen - noe som var veldig fruktbart for «Mamma Mia», skriver Craymer.

KVINNENE BAK SUKSESSEN: Phyllida Llyod (fra venstre), produsent Judy Craymer (i midten)  og manusforfatter Catherine Johnson.  FOTO: SCANPIX/EPA
KVINNENE BAK SUKSESSEN: Phyllida Llyod (fra venstre), produsent Judy Craymer (i midten) og manusforfatter Catherine Johnson. FOTO: SCANPIX/EPA Vis mer