Anmeldelse: Høstutstillingen 2016

Årets høstutstilling er som en flink, men kjedelig dame

Den er bare pen og skikkelig.

COLLAGE AV PORNOBLADER: Rasmus Hungnes’ collage laget av pornoblader refererer til et arkaisk geometrisk mønster som skal forestille «livets blomst». I dag, lørdag 10. september, åpner Høstutstilingen. Foto: Arve Rød
COLLAGE AV PORNOBLADER: Rasmus Hungnes’ collage laget av pornoblader refererer til et arkaisk geometrisk mønster som skal forestille «livets blomst». I dag, lørdag 10. september, åpner Høstutstilingen. Foto: Arve Rød Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Høstutstillingen er seg selv lik, og ligner lite annet i kunstverdenen. Og årets høstutstilling er som en veloppdragen bordkavaler som ikke finner på noen sprell.

Enkelte av oss som har vært med en stund kjenner på at det begynner å bli lovlig vrient å komme opp med noe oppriktig nytt å komme med om helheten - det meste er sagt, og det meste er vel også sett, før.

Selv nærmer jeg meg et titalls anmeldelser av det årlige høstsirkus på Kunstnernes Hus. Ser jeg tilbake på egne tekster, handler de overveiende om en utstilling som har mistet prestisje og sting siden glansdagene, men som mer og mer handler om en mulighet for både ferskinger og andre uetablerte kunstnere i alle aldre til å vise sitt arbeid i en profesjonalisert sammenheng.

Høstutstillingens lest er en idé om et tverrsnitt av norsk kunst. Det er naturligvis på en måte uoppnåelig, så lenge de færreste av landets kunstnere med solide karrierer på gang, ser vitsen i å delta. Men «tverrsnitt» har også en mer formalistisk og streit betydning: her skal man både ha med malere, grafikere og tegnere, tekstilkunstnere, fotografer og videokunstnere, og gjerne en performance eller to også.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer