Årets melkekartong-krim parodierer realityserier

Sosiale medier har gjort gåtene på melkekartongene mer populære enn noensinne.

MELKEKRIM: Årets krimgåte på melkekartongen heter «Påskegården». Foto: Tine
MELKEKRIM: Årets krimgåte på melkekartongen heter «Påskegården». Foto: Tine Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): - Jeg spøker ofte med at disse fortellingene har de største opplagene jeg noen gang har hatt. De trykkes i millionopplag hvert år. Det er enorme tall, sier krimforfatter Gunnar Staalesen.

Tine har servert krimgåter på melkekartongene sine i ukene før påske siden 1997.

I år, som de fem foregående åra, har Staalesen laget krimgåten som er å finne på kartongene til meierigiganten, sammen med Donald Duck-tegner Arild Midthun.

Tradisjon med kjente forfattere Kjente forfattere som Unni Lindell, Jon Michelet, Jo Nesbø, Anne Holt, Harald Rosenløw Eeg og Tom Egeland har alle tidligere skrevet krimnoveller til påskemelkekartongene. Men de seineste åra har krimgåtene blitt presentert som tegneserier med privatdetektiv Ulf Ulvheim.

I år parodierer gåten realityserier på tv.

- Vi møtes alltid om høsten for å finne et plott, og tar gjerne inspirasjon fra noe som er i nyhetsbildet det året. Årets idé er inspirert av realityserier som «Farmen» og «Anno». Krimgåten foregår under finalen på en slik serie, kalt «Påskegården». Slike tv-program har pågått i mange år, men det er fortsatt noe litt komisk og spennende ved dem, sier Staalesen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer