Årets nettsted? Det du leser nå!

Dagbladet.no fikk gull.

(Dagbladet.no): Mediebedriftenes Landsforening (MBL) har kåret Dagbladet.no til Årets nettsted. Det kom fram under MBLs årsmøte i Bodø i går kveld.

«Uredd og lekent har Dagbladet.no i løpet av 2006 tatt spenstige nettsentriske grep som løfter produktet til nye høyder når der gjelder layout, design og brukervennlighet,» skriver juryen.

Knivskarp konkurranse

De gir særlig ros for følgende:

«Den nye videoplayeren som ligger i samme skjermbilde som artiklene, det fiffige og enkle kommentarsystemet med rangeringsmuligheter, den nye værtjenesten, og den tabloide og storstilte bildebruken på front og i artikler. Med disse elementene gir Dagbladet sine brukere en engasjerende nettopplevelse utenom det vanlige.»

Fagsjef i MBL Geir E. Engen forteller at finaleutvalget besto av tre kandidater, og at konkurransen var «knivskarp».

- Det er ikke tvil om at norske nettsteder - og særlig nettavisene - holder en høy standard, forteller han til Dagbladet.no.

Så hvordan lager man en god nettavis? Vi spør Dagbladet.nos redaktør Even Teimansen:

JUBEL: Sjefredaktør Anne Aasheim og nettredaktør Even Teimansen slipper jubelen løs sammen med et utvalg reportere, designere og utviklere i Dagbladet.no. Foto: Agnete Brun/Dagbladet
JUBEL: Sjefredaktør Anne Aasheim og nettredaktør Even Teimansen slipper jubelen løs sammen med et utvalg reportere, designere og utviklere i Dagbladet.no. Foto: Agnete Brun/Dagbladet Vis mer

- Man må være oppdatert, dessuten utnytte de spesielle egenskapene ved mediet og eksperimentere med ny teknologi. Dessuten er det viktig å involvere og åpne for innspill fra brukerne, sier han.

Dette påvirker også nettavisas design, forteller Dagbladet.nos seniordesigner Morten Mitchell Larød:

- Man må designe ut fra leserens ståsted. Prøve å gjøre designen oversiktlig, fengende og interessevekkende uten at det går på bekostning av lesbarhet og orden, sier designeren som eksperimenterte seg fram til dagens uttrykk, blant annet den trespaltete forsida.

Bredt nyhetsbegrep

- Tilbake til journalistikken: Hva skiller en nett- fra en papiravis?

- Muligheten for å være i kontakt med leserne. Dessuten får man umiddelbar tilbakemelding fra dem gjennom respons på artiklene og måling av lesertall, sier redaktør Teimansen.

- Er det alltid av det gode?

- Man kan nok bli litt opphengt i tallene, men må prøve å bruke dem fornuftig. Vi vil jo ikke bare bli mye lest, men at det som står her inne skal være saklig, viktig og bra. Vi har de samme idealene som andre nyhetsmedier, sier Teimansen.

Årets nettsted? Det du leser nå!

- Dagbladet.no får juryros for å være sprelsk. Hva ligger i det?

- Vi har nok et bredere nyhetsbegrep enn en del av konkurrentene. For oss kan en sak være en stor nyhet selv om den ikke skjer innenfor det tradisjonelle feltet politikk, økonomi og næringsliv - for eksempel litteratur eller helse. Dessuten har vi som eneste norske nettavis en egen featureredaksjon gjennom Magasinet på nett.

- Noe du savner?

- Vi kan sikkert bli flinkere til å komme oss ut og møte folk. Men det er nok en bieffekt av et raskt medium at man blir sittende mye foran pc-en.

Må møte leserne

Men det finnes andre måter å møte leserne på, det mener i hvert fall førsteamanuensis Lisbeth Klastrup ved IT-Universitetet i København, som særlig har forsket mye på blogging.

- Hva skal til for å lykkes overfor leserne?

- Leserne må føle at det er en tilstedeværelse på nettstedet og at de blir tatt vare på. Slik at hvis de gjør noe aktivt, så er det noen som reagerer på det.

Hun forteller om to danske aviser - Ekstra Bladet og Urban som har lykkes med å velge ut blogger fra nettet som de bruker i sine aviser, henholdsvis på nett og papir.

- Slik blir bloggene en del av det journalistiske stoffet. Det vil motivere leserne til å komme med innhold dersom de kan bli synlige i avisa, mener Klastrup.

Britiske The Guardian har gjort tilsvarende, der de mest interessante bloggene kåres gjennom leseravstemninger, og Klastrup tror slikt gjør avisene bedre likt blant leserne.

- Det er avgjørende å ikke bare ha interaktivitet, men også ta vare på det leserne bidrar med?

- Ja, det at man stiller nettstedet til rådighet er ikke noe selvfølge for at det blir brukt. For å få interaktiviteten til å fungere må man ut og kommunisere med leserne.

Bergens Tidende årets avis

Mens Dagbladet.no trakk det lengste strået i den digitale konkurransen, ble Bergens Tidende utropt til papirvinner.

«Årets Avis har tatt produktutvikling og presentasjonsjournalistikk på alvor gjennom mange år.»

«Det er en solid avis som holder høy kvalitet gjennom hele produktet. Med engasjement og tyngde lages det daglig en dynamisk avis med både store og små saker. Her er det rom for det komplekse og det nære; de lange, innsiktsfulle artiklene og de gode, poengterte notisene,» heter det i begrunnelsen.

Hva mener du om Dagbladet.no? Hva er bra, og hva kan bli bedre?

OPPDATERT: Redaktør Even Teimansen vil at Dagbladet.no skal være saklig, viktig og bra.
EKSPERIMENTELL: Dagbladet.nos seniordesigner Morten M. Larød mener Dagbladet.nos styrke er viljen til å prøve nye ting, som blant annet å eksperimentere med store bilder og titler.
ANDRE MÅTER: - Leserne må føle at det er en tilstedeværelse på nettstedet, mener Lisbeth Klastrup ved IT-Universitetet i København.