Live-published photos and videos via Shootitlive

Spellemannprisen 2017

Årets spellemann går til ... HÆ?!?

Savnet: Susanne Sundfør.

Meninger

Først: Dette er ikke til forkleinelse for Astrid S. Jeg elsker Astrid S.

Karrieren hennes er bemerkelsesverdig. Hun er en særegen sanger som har dratt norsk kommerspop opp på et nivå vi bare kunne drømme om for et par år siden. Hun fortjener all heder hun kan få, jeg har allerede dårlig samvittighet for det jeg nå skal skrive videre.

Så først må jeg si: Gratulerer!

Men likevel:

HÆ?!

Det må være noe galt her et sted.

For: Dette skulle jo være Susanne Sundførs tur til å skinne. Ikke bare fordi hennes «Music for people in trouble» er en fantastisk plate, terningkast fem i Dagbladet da den ble sluppet i september i fjor. Ikke bare fordi hun ble forbigått som «Årets spellemann» da hun ga ut «Ten love songs» i 2015, «The silicone veil» i 2012 og «The Brothel» i 2010.

Absurd nok i seg selv, dette.

Det er nesten så en skulle tro at spesialjuryen har furtet siden Sundfør i 2008 kom med den legendariske «Jeg er først og fremst artist, ikke først og fremst kvinne»-kommentaren og deretter boikottet sin egen nominasjon til «Årets kvinnelige artist» i 2011. Og at det furtes fortsatt. Det er nesten umulig å ikke bli litt konspiratorisk når noen så åpenbart blir forbigått gang på gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På gang.

Uansett så måtte «Årets spellemann» gå til en kvinne i år. Det er 15 år siden sist, en skjevhet det rett og slett ikke går an å leve med i en bransje der damene er på topp. På 33 år har bare fire kvinner blitt «Årets spellemann»: Sissel Kyrkjebø (1986), Herborg Kråkevik (2000), Silje Nergaard (2003) - og nå altså Astrid S.

Det har alltid vært en pris som har vektlagt kommersiell suksess. De tre siste årene har den gått til Marcus & Martinus, Kygo og Nico & Vinz. I gamle dager var det lite sannsynlig at du ble «Årets spellemann» uten å ha ligget og duppet i toppen av VG-lista. Astrid S har da også dratt inn over 750 millioner streams på Spotify, bare i fjor.

Under søndagens Spellemann-show var det mange kjendiser og artister som dukket opp på den røde løperen med hvit rose. Initiativet var til støtte for metoo-kampanjen Vis mer

Det er nesten ikke til å tro.

«Music for people in trouble» er ikke Susanne Sundførs mest kommersielle album, låta «Reincarnation» er «bare» streamet 2 millioner ganger.

Det burde ikke ha noe å si. Susanne Sundfør har historikken og karrieren i ryggen.

Det er tross alt snakk om en av Norges mest fullendte artister. En helt særegen popkunstner som på mesterlig vis klarer å kombinere det kompromissløse med det allsangbare. Som bedriver alt annet enn publikumsfrieri, men som samler horder når hun drar på turné. Som ikke bare lyttes til nasjonalt, men som også imponerer internasjonalt.

En som aldri er forutsigbar. En som aldri gjør det enkelt for seg.

En som alltid er fantastisk.

Susanne Sundfør er en kunstner som setter ting på spill.

Susanne Sundfør er den beste blant oss.

Derfor er de stadige forbigåelsene helt umulige å forstå.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook