Hele Danmarks Ghita

Årets store danske snakkis er et befriende og brutalt angrep fra en 84-åring

Den danske journalisten Iben Maria Zeuthens skandaløse intervju med skuespiller Ghita Nørby (84) er det beste jeg har hørt på årevis.

Til angrep: Den danske skuespilleren, Ghita Nørby, går til knallhardt angrep mot journalist. Her da hun mottok Nordens språkpris i 2012 av skuespiller Jakob Oftebro. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Til angrep: Den danske skuespilleren, Ghita Nørby, går til knallhardt angrep mot journalist. Her da hun mottok Nordens språkpris i 2012 av skuespiller Jakob Oftebro. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpixVis mer
Kommentar

Dette må du gjøre hvis du ennå ikke har hørt det spinnville podkast-portrettet av den danske skuespilleren Ghita Nørby (84):

Skulk jobben eller dropp morgenmøtet. Hent barna for seint i barnehagen eller glem middagsavtalen. Forsøm forpliktelser. Kjør på rødt.

Kom deg hjem til stereoen, skru opp volumet, og fordyp deg i den én time lange, fullstendig rabiate, seansen.

Var jeg britisk ville jeg kalt intervjuet «fucking mental.» Fordi jeg er fra Elverum blir det «dæven døtte.» Les gjerne videre, men ta meg på ordet: Du vil ikke gå glipp av snakkisen som har splittet Danmark i tre uker.

Jeg skal leke Freud, mene mitt og plassere skyld om noen avsnitt, men først litt bakgrunn:

I mars publiserte det danske mediet 24syv en podkast med navnet «Hele Danmarks Ghita.» For det er hun virkelig, noe jeg også forsøkte å mansplaine Dagbladets politiske redaktør i går. Men det visste han. Beklager det, Geir.

Men du, kjære leser, var nok allerede klar over at Ghita Nørby er en folkekjær danske. Med over 100 spillefilmer bak seg og nesten et århundre på planeten, er Ghita kunstner. Med store bokstaver.

Hun er tydeligvis også aggressiv med stor a. Da journalist Iben Maria Zeuthen gikk igang med det som skulle være et syv timer langt intervju, redigert ned til en time i etterkant, raknet det nesten umiddelbart for hele Danmarks Ghita.

Når Zeuthen forsøker å stille spørsmål om roller og replikker fra Nørbys mest kjente filmer, bare ler og hermer skuespilleren etter henne. Journalisten får huden full for å ha med seg en for stor mikrofon. Og for å se for pen og uskyldig ut. Derfra bare eskalerer det.

Etter noen banale, innledende runder tar det helt av. Bare minutter ut i intervjuet blir en perpleks Zeuthen kalt «dypt åndssvak», «sinnssyk» og «overflatisk.» Det hele er både forferdelig pinlig og vanvittig fascinerende på samme tid. Hva er det som går av 84-åringen?

Nettopp det spørsmålet debatteres fortsatt i Danmark. Var hun tilregnelig? Det bekreftet Nørby selv i går, men sa samtidig at hun nesten føler seg «voldtatt» av intervjueren. At hun ble manipulert og misbrukt. Hva var det med Zeuthens framgangsmåte som gikk så innpå skuespilleren?

Min tolkning: At journalisten, i alle fall på tape, framstår som en generisk instagram-post: Polert, flat og fraværende. Kun tilstede for å få tatt opp portrettet hun har planlagt at hun skal få. Strukturen er fastlåst. Ghitas rolle og liv allerede er skrevet. Nå forventes hun å spille med. I syv timer.

Og det er det som irriterer den gamle skuespilleren sånn: Hun blir ikke tatt på alvor. Ikke som den store skuespilleren hun var. Ikke som viktig kulturpersonlighet. Ikke engang som menneske. Journalisten er verken dum eller dårlig forberedt, men framstår så søt og nedsettende at hele intervjuet blir en fornærmelse. Nørby føler seg verken sett eller snakket med. Bare stilt spørsmål til.

Nå hagler anklagene om at det hele var planlagt spill fra 24syv og Zeuthen: At de bevisst provoserte fram mørket i «Hele Danmarks Ghita.»

Det er ikke usannsynlig. Men heller ikke så relevant. Portrettet er en vanvittig suksess, og ikke bare fordi det er hørt av over en halv million mennesker. Nørbys reaksjon på den overflatiske Zeuthen, planlagt eller ei, er et befriende oppgjør med blankpussede plattheter. Grovt og sjikanerende? Ja. Men likefullt herlig.

Forfatteren av en Nørby-biografi, Lea Korsgaard, beskriver intervjuet som at Nørby tok Zeuthen i skole i profesjonell scenekunst. Du overbeviser ingen hvis du ikke også kan vise publikum at du er et tenkende, tilstedeværende og bevisst menneske - egenskaper Nørby var en mester i, men mener Zeuthen tilsynelatende ikke besitter.

Eller en snillere tolkning: Egenskaper hun må lære seg.

Korsgaard oppsummerer derfor også 84-åringens angrep som et stykke dansk kulturhistorie - en oppvisning i læren Nørby som ung (som Zeuthen) fikk indoktrinert av datidas store skuespillere og regissører:

«Du tror, professionalisme er forberedelse og struktur og planer og at regne den ud, men professionalisme er det modsatte af alt det. Professionalisme er facader, der brager mod jorden, glasvægge, der knuses, kroppe, der gennemlyses af sandhedens røntgenstråler og blitzende stråler af energi mellem det, du siger, og det, du gør, lige nu.»

Nørby ville møtes av noe ekte. Men fordi hun heldigvis ikke ble det, fikk vi et glimrende og ekte møte med Nørby. Og hvis du fortsatt henger med, gode leser: Slutt å lese nå. Lytt.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.