TATT AV SKJERMEN: «Dødens tjern» ble tatt av skjermen etter fem episoder på grunn av lave seertall. Foto: Ole Haug / TVNorge
TATT AV SKJERMEN: «Dødens tjern» ble tatt av skjermen etter fem episoder på grunn av lave seertall. Foto: Ole Haug / TVNorgeVis mer

Årets TV-flopper

Årets største TV-flopper: - Det var jo litt mislykket, kan du si

Høye mål, store fall. Ikke alt som kommer på TV lever opp til forventningene.

(Dagbladet): 2017 har bydd på mange gode nye TV-serier, men også noen ikke fullt så gode. Selv om det er serier som satses stort på av kanalene, er det ikke alltid de blir suksesser. Både terningkast og seertall har mye å si.

TV-ekspert Marianne Massaiu i MediaCom sier at selv om det ikke er så mange av årets TV-serier som har vært direkte flopper, er det en del serier som leverte jevnt under det som var forventet.

Her er TV-seriene som ikke levde opp til forventningene i 2017:

«Lost in Time»

«LOST IN TIME»: TVNorge og programleder Fridtjof Nilsen (t.h.) mistet mange seere da det tekniske ikke fungerte som det skulle. Foto: TVNorge
«LOST IN TIME»: TVNorge og programleder Fridtjof Nilsen (t.h.) mistet mange seere da det tekniske ikke fungerte som det skulle. Foto: TVNorge Vis mer

TVNorges store lørdagssatsing viste seg å ikke være så mye å satse på likevel. Programmet var et interaktivt gameshow der deltakere ble sendt til virtuelle verdener der de kunne samle poeng og kjempet om opptil 1 million kroner.

Samtidig kunne seerne konkurrere hjemme fra sofaen via en app, og vinne det samme som deltakerne. Problemet var bare at appen ikke fungerte. Etter en mislykket første episode raste seertallene fra 114 000 til 67 000 i andre episode der seerne fortsatt ikke kom inn i appen.

Etter to ukers pause var teknologien endelig på plass, men det var dessverre ikke tilfelle med seertallene.

- Vi må bare innrømme at det ikke gikk som vi hadde tenkt. Teknologien var ikke på plass, og på TV får man bare én sjanse. Her, som hos alle andre, er det kundene som bestemmer om det blir en suksess eller ikke. Vi må alltid tørre å ta risikoer ved å lansere nye prosjekter, men også ta konsekvensene, sier Eivind Landsverk, programdirektør i TVNorge og Discovery Networks.

«Linn og Ronnys tacoshow»

TACOSHOW: Linn Skåber og Ronny Brede Aase kunne ikke måle seg med seertallene til «Beat for beat». Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
TACOSHOW: Linn Skåber og Ronny Brede Aase kunne ikke måle seg med seertallene til «Beat for beat». Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Komiker Linn Skåber og P3morgen-programleder Ronny Brede Aase tok over sendetida til «Beat for beat» på NRK, og tok like så gjerne med seg hele Gullrekka hjem til det norske folk.

I programmet drar Skåber og Brede Aase sammen med andre kjente gjester på uanmeldte besøk til familier som spiser fredagstaco.

Programmet hadde et gjennomsnitt på 409 000 seere. Dette er riktignok ikke dårlige tall, men for et NRK-program i beste sendetid på en fredag kunne det vært høyere. For å sammenlikne har «Beat for beat» som nå har tatt over igjen, et snitt på 620 000 seere per episode. Det er uklart om «Linn og Ronnys tacoshow» kommer på skjermen igjen.

- Jeg oppfatter ikke at det gikk dårlig, det gikk helt som planlagt. «Beat for beat» har gått på skjermen i 15 år, og de nye lanseringene får aldri like høye seertall i første sesong. Vi driver med innovasjon og kan ikke bare ha gamle helter på skjermen. Seertallene var veldig akseptable, sier Charlo Halvorsen, underholdningssjef i NRK.

«Dødens tjern»

«DØDENS TJERN»: TVNorge-satsningen møtte dårlig kritikk og dødsdårlige seertall. Foto: TVNorge
«DØDENS TJERN»: TVNorge-satsningen møtte dårlig kritikk og dødsdårlige seertall. Foto: TVNorge Vis mer

Krimforfatteren Jørn Lier Horst skrev rammefortellingen for serien «Dødens tjern», der tolv deltakere sendes ut for å løse et 30 år gammelt fiktivt krimmysterium.

- «Dødens tjern» var for oss en flopp som vi tok av skjermen etter fem episoder. Seertallene var rett og slett for dårlige. Kommentarene var at det var mer spennende for deltakerne enn for seerne, så det var jo litt mislykket kan du si, sier Eivind Landsverk i TVNorge.

Premieren av programmet åpnet med 219 000 seere, men etter det falt tallene betraktelig. Den femte og siste episoden som ble sendt på TV, ble kun sett av 50 000 personer, noe som førte til at resten av serien ble tatt av skjermen.

«En bit av historien»

HISTORIETIME: Henriette Steensrup og Fridtjof Såheim klarte ikke å gjøre historietimen like spennende som «Game of Thrones». Foto: TV 2
HISTORIETIME: Henriette Steensrup og Fridtjof Såheim klarte ikke å gjøre historietimen like spennende som «Game of Thrones». Foto: TV 2 Vis mer

I programmet «En bit av historien» skulle seerne få lære det de gikk glipp av i historietimen ved at programledere Henriette Steensrup og Fridtjof Såheim testet ut hvordan det var å leve i ulike tidsepoker.

Programmet skulle ikke bare være lærerikt, men også like spennende som «Game of Thrones». Spenningsnivået var nok imidlertid ikke like høyt som hos den populære HBO-serien.

«En bit av historien» hadde et totalt seertall på 219 000 seere.

- Vi var ikke helt fornøyde med seertallene her, det presterte lavere enn forventet. Jeg hadde håpet på at det skulle få over 300 000, men det er viktig å være innovativ og tørre å prøve ut nye ting. Denne bransjen handler om å tørre å satse og teste nye prosjekter slik at man kan etablere nye favoritter som man kan komme tilbake med i nye sesonger, sier Jarle Nakken, programredaktør i TV2.

«Marcus & Martinus»

MARCUS & MARTINUS: De to populære tvillingene klarte ikke få med seg hele følgerskaren over til TVNorge. Foto: Ingerid Medhus / TVNorge
MARCUS & MARTINUS: De to populære tvillingene klarte ikke få med seg hele følgerskaren over til TVNorge. Foto: Ingerid Medhus / TVNorge Vis mer

I likhet med «Lost in Time», skulle dokumentarserien om «Marcus & Martinus» trekke flere seere til TVNorge på lørdagskvelden, men heller ikke denne gikk som planlagt.

Selv om de to 15-åringene er uhyre populære blant unge jenter, syntes ikke det på de lineære seertallene. I snitt var det 63 000 seere.

- «Marcus & Martinus» fungerte veldig bra digitalt, så her hadde vi nok bare feilberegnet målgruppe og sendetidspunkt. Deres målgruppe er de unge og foreldrene deres, og de konsumerer levende bilder på nett-TV og YouTube, sier Landsverk.

Marianne Massaiu mener TVNorge satset friskt på lørdagskvelden selv om den ikke levde opp til forhåpningene.

- De hadde nok håpet på at dette var noe ungene ville se på, og ikke minst at de voksne ville gjøre det sammen med dem. Jeg antar at TVNorge håpet på minimum 100 000 seere, sier TV-eksperten.