FLOPPET: Kjersti Tveterås, Jenny Skavlan og Renate Reinsve spilte hovedrollene i NRKs komiflopp, «Nesten voksen». Foto: NRK
FLOPPET: Kjersti Tveterås, Jenny Skavlan og Renate Reinsve spilte hovedrollene i NRKs komiflopp, «Nesten voksen». Foto: NRKVis mer

Årets største tv-skuffelser: «Så dølt og friksjonsløst at vi burde bli fornærmet, alle sammen»

Disse seriene hadde vi store forhåpninger til - men de ble ikke innfridd.

Enkelte ganger blir man så skuffa over en serie at man begynner å nynne på Bjørn Eidsvåg-låter i ren frustrasjon: «Det vakje sånn det sko bli, det vakje sånn det sko ver...»

For noen historier har så mange gode forutsetninger for å lykkes, men klarer likevel kløne det til for seg sjøl på nærmest mesterlig vis. De fortjener en egen kåring, en som ikke nødvendigvis løfter fram de aller dårligste seriene som kom i år (selv om noen av dem definitivt hadde havnet på den lista også), men de seriene vi hadde så mye større forhåpninger til.

Her er årets største skuffelser på tv-skjermen, ifølge Dagbladets anmeldere. Det verste kommer nederst:

10. «Han heter ikke William»

Humorserie på TV3 og Viaplay.

Thomas Hayes' første hovedrolle etter gjennombruddet som posterboy i «Skam» viste seg å være en ny posterboy-rolle: En liksomdokumentarserie om forsøket hans på å slå seg opp som seriøs skuespiller, ved hjelp av sin nye mentor Eivind Sander. Det er ment som en komiserie, og han skal ha for selvironien, men den lider under det faktum at Hayes er en like uferdig skuespiller som karakteren han spiller i serien. Ansiktet hans ser klin likt ut, enten han skal være sint, lei seg, eller flørte med den søte dama vi umiddelbart skjønner at det er meningen han skal forelske seg i (nevnte vi at plottet er ekstremt forutsigbart?). Den egentlige hovedpersonen i serien, Eivind Sander, blir tilsvarende slitsom å følge, i sine febrilske forsøk på å veie opp for det mimikkløse ansiktet han spiller mot. Så veldig morsomt blir dette aldri.

SPILLER SEG SELV: Thomas Hayes og Eivind Sander spiller seg selv i den nye liksom-dokumentarserien "Han heter ikke William". Video: TV3 Vis mer

9. «House of Cards»

Amerikansk dramaserie på Netflix.

Sjette sesong av «House of Cards» var også den siste, og det er like greit. Historien om det kyniske presidentparet Underwood sluttet ikke akkurat med et smell. Da heller en liten fis. Nå skal det sies at sesongen fikk en røff start da manus måtte skrives om i huj og hast, etter at hovedrolleinnehaver Kevin Spacey bukket under for metoo-kampanjen. Men slike hendelser kan også by på gylne muligheter for fornyelse. Endelig fikk Claire Underwood (Robin Wright) snakke til kamera alene, og vi håpet at serien skulle gjenoppstå i en ny, bedre og mindre selvhøytidelig utgave. Dengang ei, dette var skrale greier.

TRAILER: I en av trailerne for den siste sesongen med «House of Cards», får seerne et hardt og brutalt adjø til en av hovedkarakterene. Video: Netflix Vis mer

8. «Britannia»

Britisk dramaserie på HBO Nordic.

Åh, som vi - og åpenbart også HBO Nordic - hadde håpet at dette kunne bli en verdig ventepølse for «Game of Thrones»-fansen. Istedet ble det en fornærmelse mot fantasysjangeren. Det er nesten utrolig hvor mye «Britannia»-skaperne har klart å rappe fra serieforbildet sitt, uten å ha skjønt noe som helst om hva som skal til for å få det til å funke. Historien om romernes inntog i Storbritannia i år 43 e.Kr. kunne blitt så spennende og dramatisk. Men her er den redusert til en klisjébefengt suppe av forutsigbare handlingstråder og ufrivillig morsomme karakterer.

TRAILER: Britannia er et krigsdrama der rivalene Kerra og Antedia tvinges til å samarbeide for å bekjempe de invaderende styrkene ledet av Aulus Platius. Video: HBO Nordic Vis mer

7. «Making a Murderer»

Amerikansk dokumentarserie på Netflix.

Der første sesong av «Making a Murderer» ble så enormt populær at den var med på å starte en bølge av nye true crime-serier både her til lands og over Atlanteren, kan andre sesong være et tegn på at den er i ferd med å ebbe ut. Den fortsetter der den første sluttet, og gir inntrykk av å skulle gi en litt mer balansert framstillig av saken til den muligens uskyldig drapsdømte Steven Avery. Men fortellingen blir både spekulativ og går fullstendig på tomgang, samt at den ser ut til å være totalt uten bevissthet for sin egen rolle i den togulykken av noen menneskeskjebner den skildrer.

«MAKING A MURDERER»: I del to av den populære dokumentarserien om Steven Avery jobbes det mot å få ham frikjent. Video: Netflix Vis mer

6. «Rekyl»

Norsk krimserie på Viaplay.

Her har et eller annet gått alvorlig galt på veien fra idé til gjennomføring. Det skulle bli en annerledes krimserie «fra Oslos underverden», med skurker som helter og politifolk som, eh, skurker. Så innmari nyskapende er det da vitterlig ikke, likevel virker som om noen ble så redde for å forvirre tv-seerne at de endte opp med overtydelighet på alle plan: I replikker, karaktertegning, og plott. Flere gode skuespillere på rollelista til tross: Resultatet ble parodisk, og det er ikke rart at seerne forsvant. Serien ble flyttet fra TV3 til strømmetjenesten Viaplay etter bare fire episoder.

KRIMSERIE: "Rekyl" er en ny krimserie på TV3, der en gjeng kriminelle etterforsker korrupte politifolk. Se traileren her. Video: TV3 Vis mer

5. «Maniac»

Amerikansk scifi-serie på Netflix.

Dette skulle bli SÅ bra: Et stjernelag av skuespillere, strålende folk på manus og regi, også basert på en norsk originalserie attpåtil. For ikke å snakke om det fabelaktige visuelle uttrykket, med sin blanding av syttitallsestetikk og retrofuturistisk åttitallsteknologi. Likevel ble det så uinteressant, uspennende og langdrygt at det nærmest var en lidelse å se på. Forstå det den som kan.

- HUMØRLØS: Dagbladets anmelder gir Netflix-serien «Maniac» det fattige terningskastet 2. Video: Netflix Vis mer

4. «Broen»

Dansk-svensk krimserie på NRK.

Nok en serie som ble avsluttet i år, uten at vi feller så mange tårer for det. «Broen» har holdt det gående i fire sesonger nå, og det er ikke måte på hvor mange bestialske mord, hvor mye merkelig oppførsel og dårlig politiarbeid vi har blitt vitne til opp gjennom åra. Den siste sesongen forsøker på ingen måte å finne opp kruttet på nytt. Plottet er slarkete og til tider ufrivillig komisk. Ja, også savner vi Kim Bodnia.

SISTE SESONG: «Hver saga ender...» står det i traileren til den siste sesongen av den dansk-svenske serien «Broen». Video: SVT / DR Vis mer

3. «Westworld»

Amerikansk scifi-serie på HBO Nordic.

Hva skjedde? Dette er serien som tok en soleklar førsteplass da vi kåret årets beste tv-serier i 2016. Da andresesongen endelig kom, satt vi klare som egg foran skjermen, og håpet at den varslede utvidelsen av robot-universet ville gi oss enda flere fascinerende lag og mysterier. Og det fikk vi da også - såpass mye at vi ga sesongen terningkast seks etter å ha sett fem episoder. Men så bar det utfor, ned i det uforståelige. Denne serien hadde alle forutsetninger for å havne på favorittlista igjen. Istedet valgte den å spenne ben på seg selv og forsvinne langt inn i sin egen navle. Et klassisk eksempel på en serie som blir sin egen verste fiende. Og det mest frustrerende er å se hvor fantastisk den er når den er på sitt beste. Noen av episodene fra sesong to er jo faktisk blant årets aller, aller beste.

ROBOTENE TILBAKE: Sesong to av «Westworld», HBOs kritikerroste serie om kunstig intelligens, kan sees i april. Denne reklamen ble vist under Super Bowl i USA. Video: HBO Vis mer

2. «Nesten voksen»

Norsk komiserie på NRK.

Oj, hvor skal vi begynne? «Nesten voksen» var noe av det absolutt verste lineær-tv hadde å by på i år. Og da tenker vi ikke bare på det helt bevisstløse forholdet serien hadde til mangfold på skjermen, hvilket den fikk mye kritikk for ved lansering - her finnes knapt en eneste karakter med noen form for minoritetsbakgrunn. Den er bakstreversk på de aller fleste andre områder også. Vitsene ser ut til å være sakset fra gamle amerikanske sitcoms, karakterene er så typete og overtydelige at det nesten er absurd, og skuespillet likeså. Og i sin iver etter å tekkes et stort publikum og unngå å tråkke noen på tærne, har manuset blitt så dølt og friksjonsløst at vi burde bli fornærmet, alle sammen. For at NRK syntes at dette var noe vi fortjente å få servert i primetime lørdag kveld. Heldigvis blir det ikke flere sesonger.

PROMO: Norsk situasjonskomedie om livet i 30-årene. Serien følger tre venninner fra Folkehøyskolen som har fått voksenlivet kastet over seg. De tre må plutselig sjonglere småbarnsliv og karriere, stebarn og et stadig mer hektisk sjekkemarked i dagens Oslo. Når er tiden inne for å innse at man er blitt voksen? Video: NRK Vis mer

1. «Blank»

Norsk dramaserie på NRK.

Etter at «Skam» tok slutt, var vi mange som ventet spent på hvordan NRK P3 ville følge opp gigasuksessen. Vi visste at det skulle komme en bygdeversjon, vestlandsserien «Lovleg». Men den første og mest åpenbare arvtakeren var Oslo-serien «Blank», som ble lansert på akkurat like stilferdig vis som «Skam» i sin tid ble. Blandingen av korte klipp og instagramposter var den samme, og hovedpersonen Ella var så lik Skam-Eva at karakteren selv kommenterte det. Serien fikk raskt en lojal seergruppe som begynte å analysere klippene på samme måten som de hadde gjort med «Skam», for de - ja, vi alle - ønsket virkelig at dette skulle være bra. Derfor ga vi serien mange sjanser, mens vi fulgte Ellas handlingslammede kamp mot i-landsproblemene sine. Hva skal hun gjøre med livet sitt? Fortsette å jobbe på Plantasjen? Bli med kjæresten og venninna på backpackertur? Eller tørre å innrømme overfor seg selv og alle andre at hun trenger en forandring? Gjenkjennelige spørsmål for mange, sikkert, men det betyr ikke at de blir til en spennende tv-serie. Særlig ikke når tv-serien er så stillestående, uttværende og fargeløs - eller blank - som her.

HOVEDPERSON: Cecilie Amlie Conesa spiller Ella i «Blank». Foto: NRK
HOVEDPERSON: Cecilie Amlie Conesa spiller Ella i «Blank». Foto: NRK Vis mer