GIR SEG: Eno ble startet av Behnam Farazollahi (til venstre), Eirik Kydland og Rune Mortensen, som ikke er med på dette bildet fordi han har tatt det. Foto: Rune Mortensen/Eno
GIR SEG: Eno ble startet av Behnam Farazollahi (til venstre), Eirik Kydland og Rune Mortensen, som ikke er med på dette bildet fordi han har tatt det. Foto: Rune Mortensen/EnoVis mer

«Årets tidsskrift 2014» legges ned

Musikkbladet Eno forsvinner fra hyllene.

(Dagbladet): Bladet ble startet i 2010 av tidligere anmelder og journalist i Dagbladet, Eirik Kydland, designeren Rune Mortensen og Behnam Farazollahi, som blant annet har vært pr-sjef for Bylarm og Slottsfjellfestivalen.

I en erklært protest mot de korte plateanmeldelsene i norsk dagspresse satset de på dyptpløyende analyser, intervjuer med både internasjonale og hjemlige storheter, og journalistiske grep som å gjennomgå hele Mariah Carey-katalogen. Snart ble bladet kåret til «Årets komet» av Norsk tidsskriftforening og hyllet av såvel skribenter i konkurrerende medier som musikere som Knut Schreiner og den svenske kulturkritikeren Jan Gradwall.

Tidligere i år ble Eno kåret til «Årets tidsskrift». Men i dag melder redaksjonen at bladet blir lagt ned. Utgaven som kommer 4. desember blir attende og siste utgave.

Samarbeid med P3
- Da vi starta opp hadde vi et ønske om å ta tak i musikkmagasinformatet og bruke det til å gjøre noe som var bra for folk som liker å høre, lese om og lage musikk. Vi har prøvd å gjøre det om til et fristed for skribenter, både unge og nye og etablerte. Etter det føler jeg at vi har fått gjort mye av det vi ville med tidsskriftformatet. Så det er litt magefølelse og litt tidsånd som gjør at vi føler at det er naturlig å runde av, sier redaktør Eirik Kydland. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

De involverte, som gjennom fire og et halvt år og 18 nummere, er nå i gang med et samarbeid med NRK P3 om neste generasjon norske musikere. 

- Det er en slags nett-tvserie hvor vi jobber med å finne helt unge band rundt omkring i landet. Det handler om å finne virkelig unge talenter, ikke en konkurranse, men interessante folk som sitter på gutterommet i Alta og høre hva slags virkelighet personen lever i, hvorfor hun lager musikk og hva det er hun vil. En slags kombinasjon av Urørt og oppvekstskildringer. Det er gjerne de årene hvor musikken treffer deg hardest og rammer fullstendig, sier Kydland.

- Det står bedre til nå
ENO-miljøet er heller ikke helt ferdig med papir. 

- Tanken er  å videreutvikle det vi har gjort nå, men først og fremst konsentrere oss om året vi har lagt bak oss. Det blir en musikkårbok, litt for å unngå å havne i retrofella, som jeg vet at vi kan havne i. Det handler om å stramme litt inn.

Kydland mener at mye har skjedd i norsk musikkjournalistikk i årene siden de startet opp. 

- Jeg merker stor forskjell, blant annet når det gjelder å få til en intervjuavtale med en ikke så veldig stor artist. Det er plutselig flere som er interessert i. Du merker at nye og spennende navn intervjues, og det virker som at det er rom for å slå seg litt løs med en litt friere penn. Jeg vil si at det står bedre til nå enn det gjorde for fire og et halvt år siden.

- Ville være rause - Ser du på ENO som et tidstypisk prosjekt? 

- Vi har vært veldig bevisst på det fra starten av at vi er opptatt av alle mulige sjangere, så lenge det er noe som interesserer oss. Helt fra starten av har det vært et poeng å sette Mariah Carey ved siden av Arild Nyquist, en sak om en gammel lommebok hvor Svein Strømmen blar seg gjennom sin musikalske oppvåkning ved siden av Big Boi. Det er noe vi er opptatt av og som vi tror speiler en moderne interesse, sier Kydland og trekker fram en anmeldelse av det første nummeret som eksempel .

- Torgrim Eggen skrev om det første nummeret i D2, og da sa han at han ikke helt skjønte det, at vi måtte velge en retning og plukke ut noen artister som var «våre». For meg var det et tegn på at vi var på rett spor og at vi speilet en moderne og raus musikkforståelse.

Den norske musikkmagasinfloraen som gjenstår etter Enos nedleggelse, består av mer genrebaserte blader som Jazznytt, Bluesnews, Folkemusikk, Klassisk musikkmagasin, Metal Hammer Norge, Scream Magazine og Norway Rock Magazine, samt musikerrettede titler som Musikkpraksis og Musikkultur.