Årets villeste

Eventyrlig musikalsk festfyrverkeri.

CD: Med alt fra groovet til Eddie Cochrans «Somethin’ Else» til harmoniene fra «The James Bond Theme» mikset inn i musikken durer denne formidable gruppa i gang sitt mesterverk av et album – med den Beach Boys/Beatles-refererende tittelen «Surfin’ USSR».

I løpet av en drøy time erobrer den verdensmusikalske Stian Carstensen fra Eidsvold og hans musikere Balkan og resten av kloden.

Rytmeskift

Batteristen Jarle Vespestad går nærmest på høyoktan hele veien og utfører de mest dristige rytmeskift – ledsaget av bassgangene til Finn Guttormsen og himmelstormende soloer på blåseinstrumenter, trekkspill, gitar, banjo m.m. Trifon Trifonov på saksofon og Filip Simeonov på klarinett improviserer magisk, med toner som kunne få slanger til å danse og mennesker til å virvle seg inn i ekstase.

Nye dimensjoner

Uten å blunke på et øyelokk blander bandet innledningen til John Barrys «You Only Live Twice» med Gerry and the Pacemakers «Ferry Cross the Mersey» – til et monster av en ballade, oversatt til bulgarsk (!) og arrangert med blant mye annet twangy pedal-steel-gitar og rødglødende indiske tablas. Blues får nye dimensjoner når bandet drar John Nutmegs gamle togblues-tekst inn i sitt univers i «Steroid Train Trip». Carola-hit’en «Främling» blir nyskapt foran våre vantro ører, under tittelen «Ladyboy’s Night at the Cultural Relativism Saloon».

Poesi og humor

Titlene på instrumentallåtene er en studie verdt; «Anyone Who Remembers Vladiwoodstock Wasn’t There», «To Hell and Baku», «Traktor Tracks Across the Tundra» og «Kalashnikov Wedding». Ren poesi. Humor og populærkulturell absurdisme, som også gjenspeiles i musikken, denne forunderlige og virtuose blandingen av folkelåter, dans, moderne jazz, rock, soundtracks og allmenn musikalsk villskap.

Denne varierte og mangfoldige plata bobler og koker av fantasi, sjangerblanding, halsbrekkende kyndighet – og en enestående musikalsk begeistring. Full pott!