Å formgi en digital framtid

Offentlige nett-tjenester har potensial til å være noe vi er stolte av, ikke noe vi irriterer oss over.

STILLFERDIG: «Vår digitale framtid vokser fram gjennom stillferdige omveltninger som på stort og smått forandrer hvordan vi opplever og forstår samfunnet. Den bringer med seg både droneangrep og sosiale medier», skriver kronikkforfatterne. Foto: Einar Sneve Martinussen
STILLFERDIG: «Vår digitale framtid vokser fram gjennom stillferdige omveltninger som på stort og smått forandrer hvordan vi opplever og forstår samfunnet. Den bringer med seg både droneangrep og sosiale medier», skriver kronikkforfatterne. Foto: Einar Sneve Martinussen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Vi lever tettere på teknologien enn noen gang. Digitale produkter og nett-teknologi har blitt en del av hverdagslivet og former hvordan vi kommuniserer, hvordan vi omgås og hvordan vi opplever samfunnet rundt oss. Nettet har blitt så hverdagslig at det ikke nødvendigvis er noe vi tenker over. Vi bruker nettet til å finne fram, lese nyheter, leverer selvangivelsen, finner ut når bussen går, og til å kjøpe alt fra sjampo til hus.

Det siste tiåret har internettet spredt seg fra skrivebordet til noe vi putter i lomma og bærer med oss til enhver tid. Vi «går ikke på Internett» lenger, vi er der hele tiden. Samtidig har digital teknologi blitt et av samfunnets sentrale rammeverk og påvirker alt fra politisk meningsutveksling til hvordan velferdsstaten fungerer. Hva vil dette egentlig si? Hvordan har det blitt sånn? Og hvilken retning vil vi at denne utviklingen skal ta?

For å kunne diskutere vår digitale samfunnsutviklingen må vi ta tak i hvordan vi opplever og forstår teknologien. De digitale produktene og tjenestene vi bruker hver dag er muliggjort av undersjøiske kabler, trådløse nettverk, satellitter og utvikling av stadig mer sofistikert infrastruktur. Men vi opplever ikke disse teknologiske nyvinningene som komplekse systemer og infrastruktur, men gjennom hverdagslig bruk av smarttelefoner, sosiale medier, automatiske bomstasjoner og nett-tjenester.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer