MIDDEL, IKKE MÅL: Når koding blir et fag i skolen, er det hensiktsmessig at både jenter og gutter lærer det. Å kunne skape noe digitalt, er ikke nødvendigvis noe guttete, men presenteres ofte som om det er. Foto: Shutterstock / Scanpix.
MIDDEL, IKKE MÅL: Når koding blir et fag i skolen, er det hensiktsmessig at både jenter og gutter lærer det. Å kunne skape noe digitalt, er ikke nødvendigvis noe guttete, men presenteres ofte som om det er. Foto: Shutterstock / Scanpix.Vis mer

Å knekke jentekoden

Både jenter og gutter bør lære å lage digitale løsninger.

Kommentar

Fremdeles er det en livskraftig stereotyp som assosieres med koding; rushet av tastetrykk som skaper apper, nettsider og digitale løsninger. Det er lett å se for seg den bleke gutten på det mørke rommet, med colaflaska ved siden av den kaldt lysende skjermen. Kanskje er indre bilder som dette med på å bidra til at så få jenteelever er interessert i «Koding», et kjærkommet valgfag i ungdomsskolen, men et som tegner til å bli veldig kjønnsdelt.

Koding og programmering strever med et stort kvinneunderskudd. Bare tre prosent av jenter har vist interesse for et lignende valgfag på ungdomstrinnet, «Teknologi i praksis». I IT-bransjen er 23 prosent kvinner. Internasjonalt er det større problemer: Kvalifiserte kvinner rømmer fra Silicon Valley og forteller om kompetanse og ideer som ikke blir tatt alvorlig, mens flere kvinnelige spillutviklere har vært gjenstand for grov netthets i saken som har blitt kjent som Gamergate.

Som alltid når lommelykten rettes mot kjønnsskjevheter, må ønsket om bedre balanse mellom kvinner og menn måles opp mot faren for diskriminering. Men som i psykologfaget, som har en stor overvekt av kvinner og som er gjenstand for en lignende debatt, kan det ha negative konsekvenser om de informasjonsteknologiske fagene får en for ensartet studentgruppe. Bransjen er i stor vekst, preger alle andre bransjer og styrer snart alle sider av hverdagen. Enten du shopper, dater, skravler, jobber eller lar deg underholde: Alt gjøres innenfor en digital ramme. For at løsningene skal bli best mulig, bør de som utvikler dem, ha forskjellige erfaringer i ryggsekken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er da også et fag som, selv om det tiltrekker seg gutter, ikke egentlig er guttete i sin natur. Koding er et språk for å kunne gi liv til det man ser for seg - det være seg skytespill, kommunikasjonsmidler eller designverktøy. Borghild Lundeby ved nasjonalt senter for realfagsrekruttering og Line Berg ved NTNU har anbefalt at det nye valgfaget bør profilere seg mindre på gaming, og mer på hvilke andre muligheter det åpner opp. Det er en god begynnelse.

På sikt bør det vurderes å ta koding inn i timeplanen som et fast fag. I arbeidslivet er koding en ferdighet som lever i tverrfaglig samspill med en rekke andre fagområder, og som kan gi elevene bredere muligheter når de blir jobbsøkere. Kanskje er det også sunt. Reshma Saujani er grunnleggeren av Girls Who Code, som jobber for å få vekke den indre koderen i jenter. Hun hevder at selve prosessen det er å kode, som krever prøving og feiling over lang tid, er krevende for jenter, som er skolert til å være perfeksjonister - og at dette også er en grunn til at flere av dem burde drive med det. For å se noe ta form, langsomt, feilbarlig, men som er skapt fra bunnen av, av dem selv.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook